Hide metadata

dc.date.accessioned2013-09-12T11:51:55Z
dc.date.available2013-09-12T11:51:55Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-05-23en_US
dc.identifier.citationLigaard, Merete. Femavsnittsmetoden som skrivepedagogisk verktøy i videregående skole. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/34116
dc.description.abstractFormålet med denne avhandlingen var å undersøke bruken av femavsnittsmetoden som skrivepedagogisk metode i videregående skole. Femavsnittsmetoden er en tredelt tekstproduksjons- og tekststruktureringsmetode forankret i retorikken, og er utviklet av universitetslektor Karl Henrik Flyum. Problemstillingen for undersøkelsene har vært følgende: Hvordan brukes og oppleves femavsnittsmetoden som skrivepedagogisk metode for fagskriving av lærere og elever på Fagerbakken videregående skole? For å kunne svare på denne, har jeg først sett på hva femavsnittsmetoden er, samt hvilket teoretisk utgangspunkt som ligger bak metoden. Deretter har jeg gått nærmere inn på hvordan femavsnittsmetoden brukes i praksis og hvordan både lærere og elever opplever bruken av skrivemetoden i undervisningen. Undersøkelsene ble gjort med en kvalitativ tilnærming. Materialet mitt består av observasjoner i fem forskjellige klasser på en videregående skole; to naturfagsklasser (1. trinn), to biologiklasser (2. og 3. trinn) og en engelskklasse (3. trinn). I tillegg har jeg intervjuet to elevgrupper og en lærergruppe (to naturfagslærere og en engelsklærer), samt sett på 26 elevtekster med lærerkommentarer som ble skrevet som en del av skriveundervisningsopplegget i en av klassene. På bakgrunn av dette materialet har jeg kunnet sammenlikne elevenes og lærernes holdninger til skrivemetoden, og komme fram til noen hovedtrekk for hvordan metoden brukes i undervisningen i de ulike fagene. Jeg fant at lærerne hentet noe ulike ingredienser fra femavsnittsmetoden og tilpasset den til sitt eget fag og egne elever. Videre fant jeg at følgende faktorer var sentrale for lærernes og elevenes opplevelse av denne undervisningen som vellykket: at (1) skrivingen foregikk med fagets særegne tekst- og skrivekultur som utgangspunkt, at (2) undervisningen favnet ulike typer skriving og oppøvde flere typer skrivekompetanse hos elevene, at (3) skrivingen var en del av en felles eksplisitt diskusjon rundt trekk ved fagtekstenes form, innhold og funksjon, at (4) læreren ledet elevene gjennom en prosess der tekstene ble bygget opp steg for steg fra noen overordnede punkter, samt at (5) tekstenes innhold ble sett som overordnet i forhold til tekstenes form. Både lærerne og elevene uttrykte i hovedsak at femavsnittsmetoden fungerte som et nyttig verktøy for fagskriving på tvers av fag. Særlig naturfagslærerne opplevde at arbeid med metoden hadde gitt dem et begrepsapparat til å arbeide med fagrelatert skriveundervisning, og for å kunne gi pedagogiske tilbakemeldinger på elevenes tekster. Samtidig eksisterte det både blant lærerne og elevene noe forvirring rundt sammenblanding mellom skrivemetoden og det amerikanske five paragraph essayet på grunn av navnet femavsnittsmetoden.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleFemavsnittsmetoden som skrivepedagogisk verktøy i videregående skole : Et praktisk perspektiv på skriveundervisning og fagskriving i engelsk og naturfagen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-09-06en_US
dc.creator.authorLigaard, Mereteen_US
dc.subject.nsiVDP::010en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Ligaard, Merete&rft.title=Femavsnittsmetoden som skrivepedagogisk verktøy i videregående skole&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-32649en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo164657en_US
dc.contributor.supervisorFrøydis Hertzberg og Karl Henrik Flyumen_US
dc.identifier.bibsys132688301en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/34116/1/Ligaard-Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata