Abstract
Det finnes mange forskjellige kompositter på markedet i dag, og ulike land og regioner har ofte ulike preferanser for produkter. Dette avhenger bl.a. av markedsføring, lokal tilhørighet til produktet, ulike priser, kundemasser, opplysthet og ikke minst utdanning. At det er et godt utvalg av kompositter på markedet fra et stort antall produsenter tyder på at det er stor konkurranse på markedet og at det brukes mye penger på å utvikle gode komposittmaterialer. I 2004 omfattet kompositter omtrent80 % av all bruk av fyllingsmaterialer i Norge ifølge Holst et al., og kompositter er i dag det desidert mest brukte fyllingsmaterialet etter at forbudet mot bruk av kvikksølv trådte i kraft 01. Januar 2008. Det kommer stadig nye produkter på markedet; noen med ny og lite utprøvd teknologi, og andre med minimale endringer som noen ganger kun ligger i produktets merkenavn. Tannlegene blir hele tiden utsatt for reklame for nye komposittprodukter, og det er ikke lett kontinuerlig å holde seg oppdatert på hva som tilbys av ulike produkter og nye teknologier samt framskritt som gjøres i markedet. Denne oppgaven er skrevet med tanke på å gi en oversikt over de mest brukte komposittene på markedet i dag, og hvilken teknologi disse baserer seg på.
Det er her forsøkt å ta et utvalg av de mest populære produktene i Norden pluss noen nye innovative produkter som kan regnes med i fremtiden. Det har imidlertid vist seg svært vanskelig å få tak i informasjon om hva som er de mest populære produktene ettersom produsentene ikke er pliktig å informere om hvor mye de selger av de ulike produktene, og bransjen preges av en god del hemmelighold produsentene imellom.
Noe uoffisiell informasjon har det lyktes å få tak i fra ulike produsenter og dentaldepoter, men konkrete tall er det dessverre ikke mulig å oppnå. Det skal derfor være sagt at produktene som er representert her ikke nødvendigvis trenger å være de beste, det er heller ingen garanti for at de representerer de mest populære i Norden, selv om det kan antas at de er ganske så representative.