Abstract
Vi valgte denne oppgaven fordi vi syntes feltet virket både viktig, vanskelig og interessant.
Det er mange ulike erstatningsordninger en pasient kan være berettiget til i ulike situasjoner,
og feltet virker noe uoversiktlig. Det er likevel viktig at vi som tannleger kjenner godt til de økonomiske stønadsordningene og rammene pasientene våre faller inn under. Spesielt viktig er det i møtet med traumepasienten, som kan få store økonomiske utgifter til tannbehandling i lang tid etter traumet. Ofte kan traumepasienten være oppkavet på kontoret, og det er viktig at tannlegen har innarbeidet gode rutiner både for det kliniske arbeidet, men også for
papirarbeidet som følger med.
Det har hittil ikke blitt lagt særlig stor vekt på bredden av dette temaet i løpet av utdannelsen.
Med dette utgangspunktet ble ideen til denne oppgaven født. Vi ønsket å få en bedre oversikt over de ulike erstatningsordningene vi bør kjenne til, med spesielt fokus på tanntraumer. Vi ønsket å finne relevante kasus som vi kunne knytte opp mot de ulike erstatningsordningene, slik at det skulle bli lettere å forstå bruken av dem.
For å få informasjonen vi trengte for å skrive denne oppgaven har vi etablert kontaktpersoner i HELFO, If skadeforsikring og Norges idrettsforbund. Vi har benyttet hjemmesidene til flere offentlige kontorer, lest oss opp i ulike lovverk, snakket med tannleger og forelesere på skolen, lest artikler om temaene samt pensumbøker og forelesninger. Vi delte også ut en spørreundersøkelse til avgangsstudentene våren 2011, for å få et inntrykk av hvordan de
vurderte sine egne kunnskaper om erstatningsordninger.
Unntatt fra oppgaven er ulike klageordninger, pasientskadeerstatning og tannskader påført av tannlegen.