Abstract
Denne oppgaven handler om de etiske problemstillingene knyttet til levertransplantasjon hos barn.Jeg har fokus på flere gangs transplantasjon og transplantasjon fra levende givere. Jeg har fokus på barn som er så dårlige at de ligger på intensivavdellingen. Jeg har kommet frem til fire dilemmaer: Bør barnet transplanteres eller ikke? Bør foreldrene få vite at det finnes en mulighet til å gi en bit av sin egen lever eller ikke?
For å belyse dette har jeg brukt firepunktsetikken til Beauchamp og Childress. Jeg har diskutert de etiske dilemmaene opp mot autonomi, ikke volde skade, velgjørenhet - og rettferdighetsprinsippet. dessuten har jeg sett dette i lys av den samfunnsmessige og medisinske utviklingen. Jeg har også vist hva som styrer sykepleirens normative handlingsrom. denne oppgaven konkluderer ikke, den viser bare kompleksiteten i dilemmaene.
This task is about ethical issues related to liver transplantation in children. I have focused on multiple transplantations and transplantation from living donors. I also focused on critically ill children in the intensiv care unit. I have four dilemmaes: Should the child be transplanted again or not? Should the parents be told that there is a option to give a piece of their own liver or not?
To enlighten this I have used The four point ethics of Beauchamp and Childress. I have discussed the ethical dilemmas with regard to the autonomy, nonmaleficence, beneficence and justice. In addition I have viewed this from the perspective of the development in medicine and within society. I have also explained what it is that is influencing the nurses' actions. This task is not conclusive but just shows the complexity of the dilemmaes.