Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:26:50Z
dc.date.available2013-03-12T13:26:50Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-05-07en_US
dc.identifier.citationMeisal, Silje Kristin. "...gjennom din sjel skal det gå et sverd." Maria og Jesus. Spesialoppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32933
dc.description.abstractMor-sønn forholdet er en av de sterkeste familierelasjoner som finnes. Relasjonen står kanskje sterkest i Middelhavsområdet, kanskje også den dag i dag. Det er i dette området de nytestamentlige tekstene ble til, og det er her de har sine kulturelle referanser. Oppgavens problemstilling er: Følger beskrivelsen av forholdet mellom Maria og Jesus; mor og sønn, hos Lukas de kulturelle forventninger i samtiden? Og: hvilket bilde får man av forholdet mellom Maria og Jesus som mor og sønn ved å bruke denne vinklingen? Lukas’ tekst i form av Lukas evangeliet og Acta er et narrativ. Det er en pågående fortelling, den er en kompleks bevegelse og en prosess. Dens hensikt er frelseshistorisk, den forkynner budskapet om Jesus Kristus, Guds sønn. Forfatterens hensikt var ikke å gi noen sosiologisk, antropologisk, psykologisk eller historisk (i vår forstand av ordet) fremstilling av disse hendelsene. Vi kan allikevel bruke teksten til å få svar på noen spørsmål den ikke direkte vil svare på. Kvinnene er primært ikke de utøvende karakterer i den bibelske verden. Når de dukker opp, er det ofte i en teologisk rolle i frelseshistorien. De er mødre til sønner som spiller viktige roller. De er underdanige disipler og tjenere, og eksempler på hvordan man skulle underordne seg mannen og Gud. Kvinner er også fremstilt som midler for noe en mann, eller Gud, vil oppnå. Samtidig ser man at Lukas har viet kvinner mye plass i sine skrifter. Maria er gjennom historien først og fremst vektlagt som den ideelle disippel. Hun er også brukt som et morsideal, og som symbol for selve kirken. Men Maria er også selv mor, og dette er hennes kulturelle og relasjonsmessige rolle i fortellingene om Jesus i Det nye testamentet. Det er vanskelig å få tak i Marias og Jesu psykologi. Den ligger så langt under i teksten, og Lukas har i så liten grad forsøkt å formidle den at det er vanskelig å bruke den som grunnlag for noen konklusjon. Derimot beskriver Lukas med underliggende stereotypier som man kan finne igjen i teksten. Disse stereotypiene har sitt utspring i Lukas’ samtid, og med kunnskap om dem vil teksten forhåpentligvis åpne seg mer for oss og gi oss et innblikk i forholdet mellom mor og sønn. Oppgaven ser Maria som mor, og forholdet mellom henne og sønnen på en annen måte enn den bibelteksten direkte gir oss. Formålet er å se om jeg ved å bruke kulturelle referanser og med kulturelle forventninger kan se relasjonen mellom Maria og Jesus, mor og sønn, på en litt annen måte.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"...gjennom din sjel skal det gå et sverd." Maria og Jesus : - en studie av forholdet mellom Maria og Jesus hos Lukasen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-03-07en_US
dc.creator.authorMeisal, Silje Kristinen_US
dc.subject.nsiVDP::150en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Meisal, Silje Kristin&rft.title="...gjennom din sjel skal det gå et sverd." Maria og Jesus&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Spesialoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-19549en_US
dc.type.documentSpesialoppgaveen_US
dc.identifier.duo74574en_US
dc.contributor.supervisorProfessor Halvor Moxnesen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32933/1/Spesialloppgave.meisal.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata