Abstract
Den nyutdannede sykepleierens opplevelser som nyansatt i sykehuset
Sammendrag:
Bakgrunnen for tema og problemstillingen er egen erfaring som sykepleier og veileder for sykepleiere og studenter. Jeg ble nysgjerrig på hvordan arbeidsfeltet opplevdes for den nyutdannede sykepleieren og hvilken oppfølging og veiledning hun fikk som nyansatt i sykehuset. Problemstillingen i oppgaven er: Hvordan opplever den nyutdannede sin yrkesrolle i et sykehus? Forskningsspørsmålene er knyttet til tema som oppfølging, idealer, oppgaver og hvordan de opplever sin arbeidshverdag.
Det er en kvalitativ studie, hvor jeg har intervjuet 9 nyutdannede sykepleiere, som har vært i arbeid ett til to år. Utvalget representerer medisinske og kirurgiske sengeposter i et sykehus.
Sentrale perspektiv som diskuteres er kjønn, dannelse og organisasjon. Et sentralt teoretisk perspektiv er utviklingen av en kvinnelig omsorgshabitus og Bourdieus habitusbegrep. Hvordan sykehuset er organisert påvirker sykepleierens rolle. Kjennetegn på sykehusets organisering belyses ved å bruke betegnelsen byråkratisk ekspertorganisasjon. På grunnlag av funn og teoretiske perspektiver diskuteres sykepleiernes rolle. Den blir beskrevet som en mellom posisjon og en buffer- rolle, belyst med blant annet begrepet ansvarsoversvømmelse. Jeg diskuterer funn i forhold til sosialisering og/eller disiplinering inn i en yrkesrolle. Informantenes erfaringer belyses også i forhold til moralsk ansvar og moralsk stress.
Deres prosess de første årene har vært tøff, med fysiske og psykiske belastninger. Arbeidsdagen er styrt av produksjon, effektivitet og arbeidsoppgaver. Informantene er også opptatt av det som kan beskrives som manglende grenser for deres yrkesutøvelse. Det er klare mangler i forhold til hvordan de blir fulgt opp som nyansatte. Sykepleierne uttrykker også et stort behov for samtaler og refleksjon i etterkant av situasjoner de har vært i. Ulike situasjoner som kom frem under intervjuene, synliggjør ulike dilemmaer. Situasjonene og sykepleierens posisjon diskuteres i forhold til moralsk ansvar og moralske konflikter, som kan føre til moralsk stress/fortvilelse.
Man sosialiseres inn i en ny jobb, men jeg hevder også at det er disiplinerende trekk i introduseringen/påvirkningen inn i en ny yrkesrolle. Avslutningsvis beskriver jeg ulike forslag til en bedre innføring inn i sykepleierens yrkesrolle.