Abstract
I 2005 gjennomførte Evangelical Association of Malawi (EAM) en kvantitativ undersøkelse som førte til rapporten Cultural and religious beliefs and practices . Rapporten bygger på intervjuer med 2800 menn og kvinner og avslørte en skremmende virkelighet rundt temaet HIV/AIDS-smitte i forhold til religiøse og kulturelle tradisjoner. Denne masteroppgaven har i stor grad blitt skrevet på bakgrunn av at denne rapporten ble offentliggjort i Malawi.
Dette studiet ønsker å fokusere på unge malawiske jenter som befinner seg i en høyrisikogruppe for å bli smittet av HIV/AIDS. Oppgaven handler om hvordan disse jentene tenker, tror, oppfører og forholder seg til seksualitet og dermed HIV/AIDS. Den handler om hvordan de, som ofte vet at de er og blir utsatte for HIV, ikke nødvendigvis beskytter seg mot epidemien.
Ved å bruke Bourdieus tenkning om hvordan handlingsmønstre dannes og begreper innen for kjønnsteori som verktøy, har jeg forsøkt å forstå hvordan og hvorfor de malawiske jentene oppfører seg som de gjør i forhold til egen seksualitet. De åtte jentene som har vært grunnlaget for det kvalitative materialet i denne oppgaven hadde alle hatt seksuell omgang med mer enn en person, alle hadde hatt ubeskyttet seksuell omgang, alle hadde kunnskap om hvordan HIV smittes og alle fortalte om en dyp religiøs tro.
Sentrale funn i studiet forteller om hvordan jentene oppfører seg innenfor deres samfunns kirkelige kontekst, som beskrives å bestå av nesten alle aspekter i jentenes liv. Videre forteller den om hvordan jentene oppfører seg når de trekker seg ut av denne konteksten og inn i en virkelighet de ønsker å skjule for kirkekonteksten. Der møter de blant annet sine hemmelige kjærester og ofte gjennomfører ubeskyttet seksuell omgang. Studiet viser også at jentene opplever og forstår seksualdebut og senere seksuelle erfaringer forskjellig. Deres seksualdebut består av undervisning igjennom en religiøs og kulturell tro eller igjennom en seksualdebut med noen på skolen. Jentene som debuterte med gutter fra skolen hadde enten lært seg at dette var en ekstra inntektskilde, guttene på skolen betalte for samleie, eller fordi de hadde hørt forskjellige historier om at seksualitet var viktig for deres helse. Jentene som hadde debutert i en religiøs og kulturell sammenheng hadde stort sett opplevd dette i forbindelse med en overgangsrite fra barn til voksen.
Oppgaven diskuterer jentenes posisjon innenfor sin kirkelige kontekst og deres posisjon innenfor en kontekst uten kirkelig tilknytning. Skillet er laget fordi jeg mener at kirken og jentes tro har stor betydning for mange av jentenes tanker og opplevelser om seksualitet og at jentenes tanker og oppførsel forandrer seg i en utenom kirkelig kontekst. Oppgaven viser også hvordan maktstrukturene i jentenes hverdag er kjønnet, noe som jeg mener er med på å styre jentenes oppførsel i forhold til seksualitet. Det blir presentret og diskutert hvordan jeg mener disse strukturene er bidragsytere til å spre HIV/AIDS. Åpenhet, erkjennelse fra kirken og utdanning på unge jentenes premisser tror jeg er viktige elementer for å redusere HIV/AIDS- epidemien for kommende generasjoner i Malawi. Jeg tror det er av stor betydning at man er inneforstått med hvorfor malawiske jenter tenker og oppfører seg så forskjellige i ulike situasjoner.