Abstract
”….og bedre skal det bli!” er Sosial- og helsedirektoratets (2005) formulering av visjon for landets helsetjeneste. Oslo kommune har valgt å konkurranseutsette flere av byens sykehjem for å forbedre kvalitet og redusere kostnader, og kvalitetskonkurranse er initiert for å identifisere beste kombinasjon av kvalitet og pris i et anbud. Spørsmålet om riktigheten av å privatisere offentlige omsorgstjenester utgjør et av de skarpeste skillene i norsk politikk. Denne oppgaven spør eldreomsorgens ansatte om hvilke erfaringer de har gjort med kvalitetens utvikling gjennom åtte år med konkurranseutsatt drift, - blir det bedre? Fremtidens omsorgsbehov vil trenge mange hender og motiverte omsorgsarbeidere, og i intervjuform spørres medarbeiderne her om konkurransepraksisen har tilført arbeidsforholdet kvaliteter. Konkurranseutsetting er et resultat av New Public Management-inspirert samfunnsorganisering. Et sentralt utgangspunkt for ideologien er synet på mennesket som autonomt. Oppgaven arbeider med hvordan individualitetsideologi former kvalitetsforståelse, samt hvordan denne forståelsen harmonerer med de behovene man finner blant beboerne på sykehjem.