Abstract
Problemområde/problemstilling
Dannelse i senmoderniteten: Hvilken forståelse har lærere i videregående skole av begrepet dannelse, og hvilke utfordringer møter de i forhold til dannelse i skolen i dag.
Temaet er valgt på bakgrunn av dannelsens betydning både for elevenes personlige utvikling så vel som for samfunnets utvikling. Bak denne interessen ligger også et ønske om å styrke dannelsens stilling i skolen. Det søkes å avklare læreres oppfatning av dannelsesbegrepet og sammenholde dette med det teoretiske dannelsesbegrepet. Videre
søkes det å belyse skolens vilkår og utfordringer forbundet med å påvirke elevenes dannelse i skolen sett fra lærenes synspunkt. Oppgavens teoretiske del støtter seg på litteratur fra en rekke forfattere og forskere innenfor pedagogikk, filosofi, historie og
naturfag.
Metode.
I oppgaven er en kvalitativ tilnærmingsmetode benyttet. Data for oppgavens empiriske del er samlet inn gjennom fire intervju med lærere/lektorer på 3 skoler lokalisert i forskjellige fylker. I forkant av intervjuene ble det utarbeidet en intervjuguide som grunnlag for gjennomføring av intervjuene. Både skoler og informanter er anonymisert. I analysen og drøftingen av intervjufunnene er dobbel
hermeneutikk benyttet.
Data/kilder.
Oppgavens empiriske del er bygget på lydbåndsopptak av intervju med
informantene. Intervjuene er ordrett transkribert. Transkriberingen utgjorde 58 A-4 sider med enkel linjeavstand. Hvert intervju varte ca. 60 minutt. De deler av intervjuene som er sitert i oppgaven, er tilpasset skriftlig fremstillingsform uten at meningsinnholdet er forandret.
Hovedkonklusjoner.
Informantene synes å ha en noe mer snever definisjon av begrepet
dannelse enn det teoretiske dannelsesbegrepet. Dette kan skyldes at lærere forholder seg primært til begreper som for dem er erfaringsnære og som de er fortrolige med fra den daglige lærergjerning. Dernest kan det skyldes at dannelse, i følge informantene, ikke er et begrep som blir mye benyttet og diskutert blant lærere i videregående skole. Informantene synes dessuten også å ha noe ulik forståelse av begrepet dannelse. Informantenes definisjon av dannelse er i hovedsak i retning av god oppførsel, disiplin, hensynsfullhet, solidaritet og sosial kompetanse. Bare en av informantene trakk inn kunnskaper som et element i selve dannelsesbegrepet. Innholdet i det teoretiske dannelsesbegrepet varierer interpersonlig, kulturgeografisk og historisk. Informantene
er generelt enige i at dannelse er viktig for både elevenes personlige utvikling og for samfunnets utvikling, og at skolen har en stor, men vanskelig oppgave i å fremme elevenes dannelse. Det synes å være generell enighet blant lærerne om at skolens muligheter til å påvirke elevenes dannelse i skolen påvirkes av blant annet skolens
ressurstilgang, ulikheter blant elevene når det gjelder motivasjon, modenhet, kulturell bakgrunn, språkkunnskaper, faglige evner, holdninger til demokratiske verdier, oppdragelse og oppvekstmiljø samt en del generelle samfunnsforhold. De faktorer som påvirker elevenes dannelse i skolen, kan inndeles i tre hovedkategorier: Faktorer knyttet til henholdsvis elevene, skolen og samfunnet.
Informantene poengterer at brorparten av elevene er flotte og veloppdragne ungdommer, som modnes mye gjennom videregående skole, men at det finnes en del unntak. Flere av informantene ser en tendens blant elevene til mer individualistiske holdninger på bekostning av hensynet til det sosiale fellesskapet. Dette anses å være delvis en konsekvens av forhold i samfunnsutviklingen og delvis av uheldig snillisme eller mangelfull oppmerksomhet fra foreldrenes side i oppdragelsen av barna. Generelt mindre respekt for autoriteter i samfunnet fremheves også som en forklaring på problemer med lærernes autoritet og mulighet for å fremme disiplin og dannelse blant elevene. Noen informanter hevder at overfloden i det norske velferdssamfunnet og gode velferdsordninger kan medvirke til passivitet, manglende initiativ og motivasjon blant en del elever til å realisering deres utviklingspotensial. En annen årsak til sistnevnte
problemer kan være mangel på krav og utfordringer til elevene fra skolens side. Informantenes oppfatninger av elevenes holdninger til demokrati er til dels noe divergerende i forhold til studier som er gjort av dette temaet.
Når det gjelder kunnskaper, er det generell enighet blant informantene om betydningen av godt læringsmiljø, men informantene har ulike oppfatninger av kunnskapsnivået blant elevene. Læringsmiljøet er betinget av trygghet, og informantene mener at elevene føler seg trygge på skolen. Men mange elever er usikre på egen kompetanse og kunnskap i et miljø der mestring er viktig for elevenes anerkjennelse i skolen. I følge flere av informantene er en del elever for lite selvstendige når det gjelder fag, de er redde for å prøve og feile. Dette hemmer deres faglige utvikling og mulighet for
selvrealisering.