Abstract
Temaet for oppgaven er hvordan studenter i videre- og etterutdanning av skoleledere lærer i samspillet med LAMS. Høsten 2008 ble LAMS et frivillig studiekrav på trinn 1 på erfaringsbaserte masterutdannelsen. LAMS står for (Learning Activity Management System) og er et multimedialt nettbasert læringsverktøy. Med multimedialt menes at verktøyet benytter seg av forskjellige typer medier som tekst, lyd og bilde. Teorigrunnlaget er hovedsakelig hentet fra Vygotsky og Säljö. Det er høye forventinger til digitale medier som et verktøy for læring. Blant skal IKT inngå som et naturlig redskap i alle fag j.fr Kunnskapsløftet. Studien har som mål å undersøke hva som skjer i studentenes samspill med verktøyet. Hvordan kunnskap utvikles og hvordan man oppfatter læringsprosessen. Dett er en kvalitativ studie med der jeg har gjennomført en individuelt-, et gruppe intervju og gjort dokument studier. Funnene viser at LAMS er redskap som understøtter læring på en god måte gjennom begrepene ”støttestrukturer” og ”mediering”. Funnene viser også at studentene endrer sine aktivitetsmønstre gjennom bruk av digitale verktøy og at systemets tilgjengelighet er viktig i samspillet. Tilgjengelighet er knyttet til tid og sted, om det oppfattes som intuitivt og enkelt å bruke og funksjonalitet. Kanskje kan studien bidra med kunnskaper om nettbaserte læringsomgivelser.