dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:22:26Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T13:22:26Z | |
dc.date.issued | 2009 | en_US |
dc.date.submitted | 2009-10-29 | en_US |
dc.identifier.citation | Østby, Kirsti Strømme. Hvordan brukes resultatene fra Elevundersøkelsen for å utvikle skolens pedagogiske praksis. Masteroppgave, University of Oslo, 2009 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/32558 | |
dc.description.abstract | Tema er ledelse av skoleutvikling.
Problemstilling: Hvordan bruker rektor resultatene fra Elevundersøkelsen for å utvikle skolens pedagogiske praksis?
Formålet med undersøkelsen er å finne ut hvordan Elevundersøkelsen benyttes i den enkelte skoles utviklingsarbeid, om Elevundersøkelsen kan sees på som et verktøy/redskap for ledelse av skoleutvikling og hvordan ledelse og lederskap utøves i denne sammenheng.
Jeg har benyttet distribuert ledelse som hovedperspektiv og teoretisk ramme. Det viktigste bidraget dette perspektivet gir mitt materiale, er forståelsen av ledelse som samhandling mellom ulike aktører i organisasjonen. Videre benyttet jeg aktivitetsteori og Engeströms modell av et aktivitetssystem for presentasjon av mine data og analyser.
Jeg valgte å gjennomføre et kvalitativt forskningsintervju, semistrukturert. Det vil si at jeg benyttet en intervjuguide inndelt i syv temaer – der hovedtemaene hadde fokus på hvem, hva, hvordan, når og hvorfor. Denne ble tilsendt tre rektorer i videregående skole i Akershus i forkant av intervjuene.
Handlingsrommet rektor har for skoleutvikling/utvikling av pedagogisk praksis ligger innenfor en ytre grense som settes av lover og forskrifter herunder læreplaner, men også rammer satt av skoleeier. I tillegg vil den enkelte skole ha sin egen indre grense for utvikling som settes av skolens historie og kultur, organisasjonsstruktur, planer, undervisningsmetoder og aktørberedskap.
Ovennevnte utgjør konteksten aktiviteten foregår i – og gir muligheter som konstituerer ledelse på bestemte måter.
Resultatet av min undersøkelse viser at:
- aktivitetene som settes i gang og verktøyene som benyttes er ulike i de tre skolene.
- det er enighet om at Elevundersøkelsen kan sees på som et verktøy/redskap for ledelse av skoleutvikling. Den gir dokumentert informasjon om pedagogisk praksis – og er sånn sett et godt utgangspunkt for avklaring av videre utvikling av pedagogisk praksis.
- rektorene involverer lærerne og elevene i ulik grad ved de tre skolene. Den skolen som involverer aktørene i størst grad er den skolen der det ser ut til at de får en ønsket endring av pedagogisk praksis - noe resultatene fra Elevundersøkelsen året etter viser. | nor |
dc.language.iso | nor | en_US |
dc.subject | elevundersøkelsen skoleutvikling videregående skole | en_US |
dc.title | Hvordan brukes resultatene fra Elevundersøkelsen for å utvikle skolens pedagogiske praksis | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2010-03-02 | en_US |
dc.creator.author | Østby, Kirsti Strømme | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::283 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Østby, Kirsti Strømme&rft.title=Hvordan brukes resultatene fra Elevundersøkelsen for å utvikle skolens pedagogiske praksis&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-24030 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 96133 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Hauge, Trond Eiliv | en_US |
dc.identifier.bibsys | 100506046 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32558/4/091026xMasterdok3.pdf | |