Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:22:26Z
dc.date.available2013-03-12T13:22:26Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-10-29en_US
dc.identifier.citationØstby, Kirsti Strømme. Hvordan brukes resultatene fra Elevundersøkelsen for å utvikle skolens pedagogiske praksis. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32558
dc.description.abstractTema er ledelse av skoleutvikling. Problemstilling: Hvordan bruker rektor resultatene fra Elevundersøkelsen for å utvikle skolens pedagogiske praksis? Formålet med undersøkelsen er å finne ut hvordan Elevundersøkelsen benyttes i den enkelte skoles utviklingsarbeid, om Elevundersøkelsen kan sees på som et verktøy/redskap for ledelse av skoleutvikling og hvordan ledelse og lederskap utøves i denne sammenheng. Jeg har benyttet distribuert ledelse som hovedperspektiv og teoretisk ramme. Det viktigste bidraget dette perspektivet gir mitt materiale, er forståelsen av ledelse som samhandling mellom ulike aktører i organisasjonen. Videre benyttet jeg aktivitetsteori og Engeströms modell av et aktivitetssystem for presentasjon av mine data og analyser. Jeg valgte å gjennomføre et kvalitativt forskningsintervju, semistrukturert. Det vil si at jeg benyttet en intervjuguide inndelt i syv temaer – der hovedtemaene hadde fokus på hvem, hva, hvordan, når og hvorfor. Denne ble tilsendt tre rektorer i videregående skole i Akershus i forkant av intervjuene. Handlingsrommet rektor har for skoleutvikling/utvikling av pedagogisk praksis ligger innenfor en ytre grense som settes av lover og forskrifter herunder læreplaner, men også rammer satt av skoleeier. I tillegg vil den enkelte skole ha sin egen indre grense for utvikling som settes av skolens historie og kultur, organisasjonsstruktur, planer, undervisningsmetoder og aktørberedskap. Ovennevnte utgjør konteksten aktiviteten foregår i – og gir muligheter som konstituerer ledelse på bestemte måter. Resultatet av min undersøkelse viser at: - aktivitetene som settes i gang og verktøyene som benyttes er ulike i de tre skolene. - det er enighet om at Elevundersøkelsen kan sees på som et verktøy/redskap for ledelse av skoleutvikling. Den gir dokumentert informasjon om pedagogisk praksis – og er sånn sett et godt utgangspunkt for avklaring av videre utvikling av pedagogisk praksis. - rektorene involverer lærerne og elevene i ulik grad ved de tre skolene. Den skolen som involverer aktørene i størst grad er den skolen der det ser ut til at de får en ønsket endring av pedagogisk praksis - noe resultatene fra Elevundersøkelsen året etter viser.nor
dc.language.isonoren_US
dc.subjectelevundersøkelsen skoleutvikling videregående skoleen_US
dc.titleHvordan brukes resultatene fra Elevundersøkelsen for å utvikle skolens pedagogiske praksisen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-03-02en_US
dc.creator.authorØstby, Kirsti Strømmeen_US
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Østby, Kirsti Strømme&rft.title=Hvordan brukes resultatene fra Elevundersøkelsen for å utvikle skolens pedagogiske praksis&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-24030en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo96133en_US
dc.contributor.supervisorHauge, Trond Eiliven_US
dc.identifier.bibsys100506046en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32558/4/091026xMasterdok3.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata