Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:22:09Z
dc.date.available2013-03-12T13:22:09Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-12-16en_US
dc.identifier.citationRørstad, Caroline, Sandnes, Nina, . Skolen som lærende organisasjon. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32545
dc.description.abstractHensikt og problemstilling Med utgangspunkt i sentrale begreper som lærende organisasjon og skoleledelse i Stortingsmelding 30 har vi formulert vår problemstilling: ”Hvordan beskriver skolelederen arbeidet med å utvikle skolen som en lærende organisasjon sett i lys av forventningene om skoleledelse i Stortingsmelding 30?”. Stortingsmelding 30 framhever at skolen må utvikles som en lærende organisasjon dersom man skal lykkes i arbeidet mot å skape en kultur for læring. Noe som kan betraktes som Stortingsmeldingas visjon. En sentral aktør i dette arbeidet er i følge Stortingsmelding 30 skolelederen. Rektoren skal legge til rette for strukturer og prosesser som fremmer personalets læring. Dette betraktes som avgjørende faktorer når det gjelder kvalitetssikringen av arbeidet for å skape en kultur for læring. Metode Vi vil gjennom vår problemstilling beskrive hvordan skolelederen opplever dette arbeidet og se det i lys av forventningene om skoleledelse i Stortingsmelding 30. Vi har valgt å gjennomføre en kvalitativ undersøkelse for å finne ut hvordan to skoleledere beskriver sin virkelighet sett på bakgrunn av vår problemstilling. Vi har foretatt to kvalitative forskningsintervjuer. Dette var semistrukturert intervjuer basert på en intervjuguide. Intervjuene er vårt datamateriale og i tillegg vil analyser av Stortingsmelding 30 også være en del av vårt datagrunnlag. Vi har jobbet induktivt og gjennomført en hermeneutisk studie der vi ønsker å få fram informantenes egne tanker, refleksjoner, forståelser, følelser og erfaringer rundt problemstillingen. Målet for vår undersøkelse er ikke å generalisere, men å beskrive utfordringene knyttet til problemstillingen. Analyse og teori Peter Senge og Ikujiro Nonaka er sentrale teoretikere i vår oppgave. Vi anvender også soiokulturell læringsteori og teori om relasjonell ledelse. I analyse- og drøftingsdelen har vi kategorisert rektorenes beskrivelser av utfordringene knyttet til det å skulle utvikle skolen som en lærende organisasjon. Vi har kategorisert datamaterialet i forhold til disse underoverskriftene: Strukturer for en lærende organisasjon, prosessarbeid i en lærende organisasjon og resultatfokus i en lærende organisasjon. Av interessante beskrivelser kan vi nevne utfordringer knyttet til manglende støtte og veiledning fra skoleeiernivå, ulike prosesser knyttet til Stortingsmelding 30 sin forventning om skoleleders oppgave med å legge til rette for kontinuerlig refleksjon i skolen og ulik opplevelse av handlingsrom knyttet til de forventninger Stortingsmelding 30 og Kunnskapsløftet stiller til rektor og skolen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSkolen som lærende organisasjon : ledelse i lærende skoleren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-01-23en_US
dc.creator.authorRørstad, Carolineen_US
dc.creator.authorSandnes, Ninaen_US
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Rørstad, Caroline&rft.au=Sandnes, Nina&rft.title=Skolen som lærende organisasjon&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-21048en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo88031en_US
dc.contributor.supervisorCharles Hammersvik, Gunn Vedøyen_US
dc.identifier.bibsys090150503en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32545/1/Masterxendeligx15.12.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata