Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:22:05Z
dc.date.available2013-03-12T13:22:05Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-08-19en_US
dc.identifier.citationNornes, Tove Rise. Vi ønsker oppmerksomhet. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32534
dc.description.abstract1. Problemstillingen: Hva oppfatter lærere som kjennetegn ved en god rektor? Hensikten med undersøkelsesopplegget er å prøve å finne ut hva lærere oppfatter som kjennetegn ved en god rektor. I St.meld.nr.30 (2003-2004) omtales lærerne som skolens viktigste ressurs. Ut i fra nasjonale og lokale føringer skal rektor forvalte denne ressursen for å oppnå et godt læringsutbytte for elevene. Lærernes rolleutøvelse vil være en viktig del av elevenes læringsutbytte og deres funksjonsutøvelse kan tenkes å bli påvirket av rammefaktorene på skolen, deriblant hvordan rektor utøver ledelse og oppfølging av den enkelte medarbeider og kollegiet. For at rektor skal ha legitimitet og innflytelse på lærerne er det viktig å kartlegge hva lærerne selv vektlegger som viktige elementer ved god skoleledelse. Det er hvordan læreren oppfatter rektor som har betydning for den omtalen de gir rektor og i hvilken grad de velger å la seg påvirke av rektors tilnærminger. Lærernes oppfatninger blir dermed underordnet hvordan rektor oppfatter seg selv og egen lederstil. 2. Metode: Det er gjennomført en kvantitativ undersøkelse basert på et strukturert spørreskjema. Spørreskjemaet gir lærerne anledning til å respondere på rektors personlige egenskaper, kultur for læring, normer og verdier og ulike områder innen medarbeidersamtalen. Områdene innen medarbeidersamtalen omhandler hva medarbeidersamtalen bør inneholde, hvordan medarbeidersamtalen bør gjennomføres og hvorfor medarbeidersamtale. På slutten av spørreskjemaet var det et åpent spørsmål der lærerne med egne ord kunne formulere inntil fem utsagn som de oppfatter som viktige fokusområder for god skoleledelse. Det er med 109 respondenter fordelt mellom syv skoler. I utvalget er det 79 kvinner og 30 menn. Forskningsopplegget har et ikke-eksperimentelt design som har til hensikt å beskrive og forklare en gitt tilstand på et bestemt interveneringstidspunkt. 3. Resultater / hovedkonklusjoner: Etter gjennomført drøfting av resultatene viste det seg at lærerne var mest opptatt av relasjoner, oppmerksomhet overfor læreren, tilpasset lederstil og medarbeidersamtalen. Undersøkelsesopplegget viste at lærerne var svært selvfokuserte i sine vurderinger og i liten grad så ut til å forholde seg til det større mandatet rektor har, som å bidra til størst mulig læringsutbytte for elevene. Hovedkonklusjonen fra undersøkelsesopplegget ser på mange måter ut som om rektors rolle blir som lærerens rolle i klasserommet – nemlig tilpasset ledelse. Det kan forstås som ledelse basert på den enkelte lærers motivasjon og forutsetning balansert mot kollektive prosesser for å fremme utvikling og effektivitet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleVi ønsker oppmerksomhet : en studie av hva lærerne mener kjennetegner en god rektoren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-11-28en_US
dc.creator.authorNornes, Tove Riseen_US
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Nornes, Tove Rise&rft.title=Vi ønsker oppmerksomhet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-19867en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo82771en_US
dc.contributor.supervisorOve Edvard Hatleviken_US
dc.identifier.bibsys082808821en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32534/1/masternornes.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata