Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:21:57Z
dc.date.available2013-03-12T13:21:57Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-10-31en_US
dc.identifier.citationBjoner, Helga. Ledelsesaspekter ved endringsforløp. Masteroppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32499
dc.description.abstractProblemområde/problemstilling: Problemstillingen i oppgaven er: Hvilke strategier tar skolen i bruk for å skape endring i arbeidet mot en bærekraftig skole? Oppgaven er en undersøkelse fra en videregående skole som har gått fra å være en skole truet av nedlegging til å bli en videregående skole som har blitt attraktiv for både elever og lærere. Leder og utviklingsleder, lærere og elever deltar i undersøkelsen. Det har blitt foretatt enkeltintervjuer og gruppeintervjuer blant informantene, i tillegg dokumentasjonsanalyse og egne observasjoner. Masteroppgaven er delt inn i fire hoveddeler; en presentasjon av Ørn videregående skole, en teoridel, en metodedel og en empiridel. I tillegg er det et innledende og et avsluttende kapittel hvor jeg trekker konklusjoner. Den teoretiske tilnærmingen er knyttet til områdene ledelse og organisasjonslæring. Innenfor området ledelse tas det utgangspunkt i sentrale begrep om skoleledelse i den nasjonale kontekst, hvor et sentralt begrep i styringsdokumentene er bærekraftig skole. Metode Den vitenskapsteoretiske tilnærmingen i oppgaven er forankret i hermeneutikken og den metodiske tilnærmingen er kvalitativ. Informantene ble intervjuet med utgangspunkt i en mal for det semistrukturerte intervju. To av intervjuene var med en person av gangen og to av intervjuene ble foretatt i gruppe. Data og kilder: Dataene er hentet fra intervjuer, dokumentasjonsanalyse og egne observasjoner. Funnene er drøftet opp mot den presenterte teorien om ledelse og organisasjonslæring. Resultat og hovedkonklusjoner: Det empiriske materialet gir grunnlag for å hevde at skolens valg av strategier viser at den må kunne sies å være bærekraftig. Ledelsen er bevisst på at kravene til en bærekraftig skole er under stadig endring, noe som ytterligere bekrefter at den er bærekraftig. Andre sentrale funn: • Skolen har fokus på målrettet arbeid og arbeider bevisst rundt skolens svake og sterke sider. Intervjuene av ledere, lærere og elever bekrefter dette, samtidig som skolen også hadde plandokumenter som beskrev det samme. • Omsorg var viktig i endringsprosessen. • Oppbygging av ledergruppe • Differensiering og tilpasset opplæringsforløp • Involvering av lærere og elever • Kriseforståelse i forhold til endring.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleLedelsesaspekter ved endringsforløp : "man høster som man sår"en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-01-11en_US
dc.creator.authorBjoner, Helgaen_US
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bjoner, Helga&rft.title=Ledelsesaspekter ved endringsforløp&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-14038en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo47127en_US
dc.contributor.supervisorOla Erstaden_US
dc.identifier.bibsys070043345en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32499/1/Masteroppgave_Helga_Bjoner.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata