Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:22:22Z
dc.date.available2013-03-12T13:22:22Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-11-29en_US
dc.identifier.citationSchille, Ann Katrin, Steig, Tove, . Identitet - makt & tillit - endring. Masteroppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32484
dc.description.abstractHva er en god skole? Hvordan blir gode skoler gode? Blir gode skoler gode fordi de har gode ledere? Hvis vi antar at skoler blir gode fordi de blir ledet av gode ledere, hva særpreger i så fall denne lederen og den praksis hun utøver? Med utgangspunkt i disse spørsmålene blir vår problemstilling: Hvordan kommer ledelse til uttrykk ved skoler som har høstet anerkjennelse fra myndighetene. Denne oppgaven handler skoleledelse og den handler om tre aspekter ved synliggjort skoleledelse. Det er aspekter ved skoleledelse slik det kom til uttrykk ved en bonusskole, Lillevann. Disse tre aspektene framkom ved at rektor ved denne skolen fortalt sin historie om sin yrkesutvikling og yrkesutøvelse. Hennes fortelling ble kontekstualisert av andre aktører. De tre aspektene ved ledelse på en skole som har høstet anerkjennelse fra myndighetene dreier seg om identitet, makt og tillit og endring. Når det snakkes om tre ledelsesaspekter og hvordan de blir uttrykt i denne oppgaven, er det måten rektor utøver og reflekterer ledelse på. Oppgaven knyttes derfor til den formelle lederen på skolen. Av våre tre informanter har vi valgt å bruke rektor som hovedinformant. Det er hennes stemme som høres, de andre to informantene brukes til å utfylle og belyse det rektor sier. Analysen ved Grounded Theory ga oss de tre aspektene som vi setter søkelyset på. Vi ønsker å vekte disse tre områdene relativt likt. Vi ønsker å belyse at ledelse i skoler handler om både lederen som person, lederen som del av en organisasjon og lederen som innovatør. Vår oppgave er en empirinær oppgave, og fokusområdene er framkommet ved en induktiv/ deduktiv metode. I et eget metodekapittel vil vi gå nærmere inn på denne, og beskrive den benyttede analysemetoden, Grounded Theory, og hvordan vi anvendte denne. Masteroppgaven er knyttet til SOL-prosjektet (Skole og ledelse) i den forstand at vi brukte de samme utvalgskriteriene som dette prosjektet. I tillegg til dette bruker vi SOLs definisjoner på ledelse. I disse kriteriene inngår både bonus- og demonstrasjonsskoler. Vi kommer tilbake til både SOL-prosjektet og bonus- og demonstrasjonsskoler i egne kapitler. Som praktikere i forskningsfeltet er det viktig og vanskelig å skille yrkesrollen fra rollen som student og forsker. Vi er begge rektorer med inngående kjennskap til informantenes hverdag. Det var mange ganger svært lett å identifisere seg med det informantene fortalte i stedet for å sitte på ”glasstaket” og være objektiv i datainnhentingen. En annen begrensing i oppgaven er at vi benytter få informanter og bare en skole for datainnsamlingen. Vi vil argumentere for dette i kapitlet om metode. I metodekapitlet vil vi også redegjøre for kvalitativ forskningstradisjon, intervju og analyse ved GT, som tidligere nevnt. Etter metodekapitlet følger en del der det redegjøres for ulike sider ved identitet, makt og tillit og endring ut fra et teoretisk perspektiv, og til slutt presenteres studiens empiri. Oppgaven avsluttes med en drøfting av vår empiri i lys av den benyttede teori. I tillegg vil avslutningen av oppgaven inneholde en beskrivelse av vår egen prosess og læring.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleIdentitet - makt & tillit - endring : skoleledelse synliggjort ved tre aspekteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-03-13en_US
dc.creator.authorSchille, Ann Katrinen_US
dc.creator.authorSteig, Toveen_US
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Schille, Ann Katrin&rft.au=Steig, Tove&rft.title=Identitet - makt & tillit - endring&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-11937en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo33625en_US
dc.contributor.supervisorAstrid Eggenen_US
dc.identifier.bibsys060450614en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32484/1/Oppgaveoppdatertteori2011sisteb.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata