Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:21:08Z
dc.date.available2013-03-12T13:21:08Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-05-31en_US
dc.identifier.citationSkahjem, Wenche Synnøve. Ledelse av endringsprosesser i skolen. Masteroppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32480
dc.description.abstractProblemstilling: Tema for masteroppgaven er ledelse av endringsprosesser i skolen. Problemstillingen er todelt: 1. Hvordan utøves ledelse av endringsprosesser i en skole der myndighetene vurderer endringene som vellykkete? 2. Hvilke ledelsesstrategier synes lederne å ta i bruk, og hvordan begrunner de strategivalget? Problemstillingen er avgrenset til å gjelde innføringen av mentorordningen ved Bakke videregående skole; en ordning med personlige veiledere for elevene. Forskningsprosjektet er gjennomført innenfor rammen av Skole Og Ledelses-prosjektet (SOL). Oppgaven er todelt: en teoridel der jeg gjør rede for teori som er relevant for gjennomføringen av undersøkelsen og analysen av intervjudataene. I empiridelen presenterer jeg data fra undersøkelsen og analyse av dataene. Metode: Masteroppgaven er en kasusstudie av en videregående skole. Metoden som er brukt i oppgaven, er kvalitativ – ”det kvalitative forskningsintervjuet” - med semistrukturerte intervjuer med ni informanter og to-tre uformelle samtaler med rektor. Informantene er medlemmer av skolens ledergruppe og tillitsvalgte for den største lærerorganisasjonen på skolen. Det er gjennomført to gruppeintervjuer og to individuelle intervjuer. Intervjundersøkelsen tok utgangspunkt i tre forskningsspørsmål: • Hva var målet for å innføre mentorordningen? • Hvordan ble ordningen gjennomført? • Hvilke erfaringer gjorde man i denne endringsprosessen? Litteraturen som blir behandlet i teoridelen, er valgt med utgangspunkt i de definisjonene som SOL - prosjektet bygger på (Sørhaug 1996 og Lundgren 1986). Sentrale temaer er: dialogen med spesiell vekt på Bakhtins dialogperspektiv, ledelse i et relasjonelt perspektiv og. DLK-lederskapet (svensk ledelsesmodell: demokratisk, lærande og kommunikativt lederskap). Resultater: Jeg fant at ledelsen ved Bakke videregående skole har benyttet bevisste strategier i ledelsen av innføringen av mentorordningen for elevene. Disse strategiene kjennetegnes av samarbeid, struktur, systemforståelse og dialog. Det har vært utøvet relasjonell ledelse i denne endringsprosessen, dvs. at alle aktørene i skolen har deltatt i ”…en samhandlings- og forhandlingsprosess, hvor aktørene gjennom det de sier og gjør påvirker hverandre gjensidig og på den måten bidrar til utvikling av kulturen i organisasjonen” (Lillejord og Fuglestad 1997:7). Dialogen har vært et sentralt verktøy i denne prosessen. Bakke videregående fremstår som en lærende organisasjon. Dette synes å være resultatet av systematisk arbeid over tid med å bygge opp strukturer og arenaer for samarbeid som dreier seg om planlegging, gjenomføring og evaluering av skolens handlinger. Alle parter i skolen – ledere, lærere, elever og til dels foreldre – er involvert. Skolen vurderer resultatene fra fylkeskommunenes kvalitetsundersøkelser og egne undersøkelser for å finne fram til hva de bør bli bedre på og setter opp utviklingsmål. Rektor har spilt en sentral rolle i endringsprosessen. Hun fremstår som en tydelig leder som motiverer, inspirerer og viser omtanke for de ansatte. Hun er en modell for sine medarbeidere i lærernes og organisasjonenes læringsprosess ved at hun selv er en aktiv ”learner”, og hun synes å være et forbilde for gode samhandlinger i organisasjonen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleLedelse av endringsprosesser i skolen : tradisjon - kunnskap - relasjon - innovasjonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2005-09-08en_US
dc.creator.authorSkahjem, Wenche Synnøveen_US
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Skahjem, Wenche Synnøve&rft.title=Ledelse av endringsprosesser i skolen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-11019en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo27785en_US
dc.contributor.supervisorAstrid Birgitte Eggenen_US
dc.identifier.bibsys051568624en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32480/1/27785.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata