Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:22:37Z
dc.date.available2013-03-12T13:22:37Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-10-25en_US
dc.identifier.citationJensen, Eva Horge. Livslang læring og læring for alle. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32462
dc.description.abstractNasjonale styringsdokumenter, som stortingsmeldinger og nasjonal læreplan formidler utdanningsmyndighetenes krav til skoleeiere, skoleledere og lærere, for å oppnå kvalitet i opplæringen. Dokumentene legger vekt på høy pedagogisk kompetanse på alle nivåer og bruker begrepene livslang læring og tilpasset opplæring. Videre skal opplæringen være basert på kunnskap fra forskning og teori. For å belyse livslang læring i praksis har jeg valgt et vidt perspektiv. I oppgaven har jeg ambisjoner om å belyse hvordan ny kunnskap når nivåene og hvordan kunnskapen blir benyttet i læringsarbeid, med fokus på ungdomsskolen. Data til oppgaven er hentet fra en kommune og dens fem ungdomsskolers hjemmesider. Skolenes hjemmesider er i hovedsak direkte oppkobling til skolenes informasjon- og læringsplattform, Fronter. Analysene har fokus på den informasjonen sidene gir, struktur i oppbyggingen av mapper og innhold i dokumenter. Jeg ønsker å finne ut hvordan kommunen og skolene presenterer arbeid med læring på sine hjemmesider, hva dette sier om hvordan ny kunnskap når lærerne og hvordan kunnskapen benyttes i læringsarbeid i skolene. Mine funn viser skoler med vilje og innsats for å skape kvalitet i opplæringen, men at arbeid med læring er individuelt og mangler samhandling på tvers av roller og nivå. Ut fra mitt datamateriell fant jeg at kommunen presenterte lite eller ikke noe om læring på sine hjemmesider. Med unntak av en skole, har skolene lite utviklede hjemmesider og presenterer sitt arbeid med læring gjennom mappestrukturer og dokumenter på Fronter. Hovedsakelig består dokumentene i Fronter av planer til elevene i klasser eller trinn. Andre dokumenttyper, som for eksempel visjonsarbeid og informasjon til hjemmet, varierer fra skole til skole. Det ser ut til at både kommunen og skolene mangler et organisert mottakerapparat, for å ta imot ny kunnskap og formidle denne kunnskapen helhetlig til bruk i opplæringen. Det kan se ut som at utfordringen ligger i behovet for omorganisering av tidsbruk i arbeid med læring og videreutvikling på så vel kommunenivå som skolenivå i denne kommunen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleLivslang læring og læring for alle : I en kunnskapsbasert skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-02-06en_US
dc.creator.authorJensen, Eva Horgeen_US
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Jensen, Eva Horge&rft.title=Livslang læring og læring for alle&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-30205en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo138375en_US
dc.contributor.supervisorTor Colbjørnsenen_US
dc.identifier.bibsys120268728en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32462/1/Livslangxlxringxogxlxringxforxalle.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata