Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:21:44Z
dc.date.available2013-03-12T13:21:44Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-05-15en_US
dc.identifier.citationStrande, Anne Tove. Rektors tilrettelegging for læreres læring. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32457
dc.description.abstractOppgaven undersøker hvordan rektorer i videregående skole tilrettelegger for læring og utvikling og i hvilken grad de tiltakene som er iverksatt, kan bidra til at skolen utvikler seg som en lærende organisasjon. Disse spørsmålene sees i lys av teori om organisasjonslæring og nasjonale forventninger til skoleledere. Problemstillingen er deskriptiv og forankret i et hermeneutisk design som søker å forstå hvordan skoleledere organiserer læring på arbeidsplassen. De statlige forventningene til skolelederrollen presenteres bl.a. i stortingsmeldinger, og i oppgaven drøftes rektorenes forståelse av egen lederrolle i lys av statlige forventninger. Søkelyset er rettet mot to stortingsmeldinger som eksemplifiserer statlige forventninger i denne sammenhengen. Stort. meld. nr. 31 (2007-2008) Kvalitet i skolen omhandler hvordan kvaliteten i skolen kan forbedres, bl.a. gjennom forvaltning og utvikling av lærernes kompetanse. Meld. St.19 (2009-2010) Tid til læring fremmer tiltak som kan avbyråkratisere skolen og sikre at tidsbruken er rettet mot undervisning og læring. Som referanseramme for rektorers forståelse av egen lederrolle, analyseres et intervjumateriale med fire rektorer i videregående skole. De fire intervjuene inngår som del av FIRE-prosjektet som er en evaluering av implementeringen av Kunnskapsløftet på oppdrag av Kunnskapsdepartementet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleRektors tilrettelegging for læreres læring : hvordan tilrettelegger rektorer for læring og utvikling, og hvordan kan dette sees i lys av teori om organisasjonslæring?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-09-12en_US
dc.creator.authorStrande, Anne Toveen_US
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Strande, Anne Tove&rft.title=Rektors tilrettelegging for læreres læring&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-28650en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo122415en_US
dc.contributor.supervisorProfessor Jorunn Mølleren_US
dc.identifier.bibsys114160899en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32457/3/Rektors-tilrettelegging.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata