Abstract
Problemstilling:
Jeg har valgt en todelt problemstilling og har jobbet med å finne ut hvordan læring skjer om bord hvordan det legges til rette for læring om bord. Jeg brukte følgende forskningsspørsmål:
Hvordan finner læring sted?
Hvordan er det lagt til rette for læringsprosesser?
Teoribakgrunn:
-Praksisfellesskap: Etienne Wenger (2004)
-Situert Læring og andre tekster: J. Lave & E.Wenger (2003)
-Pedagogisk ledelse i et relasjonelt perspektiv: C.C.Wadel
(Fuglestad og Lillejord 1997, C.Wadel 2002, 2003)
Bakgrunn og hensikten med oppgaven: Hensikten er å beskrive og forstå profesjonslæring i et rederi og peke på hvordan læring foregår og hvordan det er tilrettelagt for læring på arbeidsplassen.
Praktisk betydning: Lære mer om profesjonslæring og hvordan det foregår i maritim næring som er en av landets aller største næringer.
Metode: Kvalitativt forskningsmetode med et fenomenologisk forskningsdesign. Data ble innsamlet gjennom intervju og observasjon.
Data/kilder: Intervju av maskinister om bord på båter. Observasjon om bord på en båt.
Hovedkonklusjon: Læring skjer gjennom deltakelse i det daglige arbeidet.
Læring er ikke en individuell prosess, men kan betraktes noe som foregår i samarbeid med andre. Det kan se ut til at det læres gjennom deltakelse i maskindepartementet sine arbeidsoppgaver.
Læring kan betraktes som en sosialiseringsprosess der deltakelse der en går fra å være en perifer deltaker til en fullverdig deltaker.
Det legges til rette for læring gjennom utøvelse av pedagogisk ledelse ved å etablere et mangfold av læringsforhold og ulike læringssystemer