dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:21:27Z | |
dc.date.issued | 2010 | en_US |
dc.date.submitted | 2010-05-05 | en_US |
dc.identifier.citation | Nordli, Lise Tranum. Ulike perspektiv på læring. Masteroppgave, University of Oslo, 2010 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/32432 | |
dc.description.abstract | Ulike perspektiv på læring er en todelt studie knyttet til temaområdet ”Utdanningskvalitet og læring”. Første del er en teoristudie som søker å besvare problemstillingen Hvilke antakelser om kunnskap, læring og motivasjon kan man finne i noen utvalgte teoretiske perspektiver? Denne delen av studien besvares ved hjelp av Bruners hverdagspedagogiske modeller og behavioristiske, kognitive og sosiokulturelle læringsteorier.
Andre del er en empirisk studie som benytter seg teoristudien i første del til en studie av to læreres undervisningspraksis og deres tanker om hvordan elevene lærer best. Innfallsvinkelen til studien av disse lærernes praksis er de undervisningsmetoder de tar i bruk. Problemstillingen for den empiriske delen av studien er: Hvilke antakelser om kunnskap, læring og motivasjon ligger til grunn for undervisning i klasserom?
Formålet med studien som helhet er å bidra til kunnskapsutvikling gjennom å bidra til en bedre forståelse av hvordan en lærers antakelser om kunnskap, læring og motivasjon styrer hans eller hennes valg og derigjennom legger premisser for elevenes læring.
Studien benytter seg av en kvalitativ forskningsstrategi. Empirien er innsamlet ved hjelp av en etnografisk feltstudie der formelle intervjuer, observasjon og uformelle samtaler, samt dokumentinnhenting har inngått. To lærere fra to ungdomsskoler har deltatt i studien. .
Det viser seg at lærerne veksler mellom modellene læring som imitasjon, læring som tilegnelse, læring som konstruksjon og læring som deltakelse. Deres antakelser og praksis varierer med blant annet tema og elevgrupper. Deres praksis har tydelige forbindelser til deres antakelser om læring, men deres valg blir enkelte ganger påvirket av praktiske forhold. Analysen forsøker å vise hvordan lærernes valg, om de er basert på antakelser eller praktiske forhold, har implikasjoner for elevenes læringsarbeid. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Ulike perspektiv på læring | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2010-10-12 | en_US |
dc.creator.author | Nordli, Lise Tranum | en_US |
dc.date.embargoenddate | 10000-01-01 | |
dc.rights.terms | KLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code C | en_US |
dc.rights.terms | forever | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::283 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Nordli, Lise Tranum&rft.title=Ulike perspektiv på læring&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-26177 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 102213 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Anne Line Wittek | en_US |
dc.identifier.bibsys | 102242755 | en_US |
dc.rights.accessrights | closedaccess | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32432/1/thesis.pdf | |