Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:21:27Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-05-05en_US
dc.identifier.citationNordli, Lise Tranum. Ulike perspektiv på læring. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32432
dc.description.abstractUlike perspektiv på læring er en todelt studie knyttet til temaområdet ”Utdanningskvalitet og læring”. Første del er en teoristudie som søker å besvare problemstillingen Hvilke antakelser om kunnskap, læring og motivasjon kan man finne i noen utvalgte teoretiske perspektiver? Denne delen av studien besvares ved hjelp av Bruners hverdagspedagogiske modeller og behavioristiske, kognitive og sosiokulturelle læringsteorier. Andre del er en empirisk studie som benytter seg teoristudien i første del til en studie av to læreres undervisningspraksis og deres tanker om hvordan elevene lærer best. Innfallsvinkelen til studien av disse lærernes praksis er de undervisningsmetoder de tar i bruk. Problemstillingen for den empiriske delen av studien er: Hvilke antakelser om kunnskap, læring og motivasjon ligger til grunn for undervisning i klasserom? Formålet med studien som helhet er å bidra til kunnskapsutvikling gjennom å bidra til en bedre forståelse av hvordan en lærers antakelser om kunnskap, læring og motivasjon styrer hans eller hennes valg og derigjennom legger premisser for elevenes læring. Studien benytter seg av en kvalitativ forskningsstrategi. Empirien er innsamlet ved hjelp av en etnografisk feltstudie der formelle intervjuer, observasjon og uformelle samtaler, samt dokumentinnhenting har inngått. To lærere fra to ungdomsskoler har deltatt i studien. . Det viser seg at lærerne veksler mellom modellene læring som imitasjon, læring som tilegnelse, læring som konstruksjon og læring som deltakelse. Deres antakelser og praksis varierer med blant annet tema og elevgrupper. Deres praksis har tydelige forbindelser til deres antakelser om læring, men deres valg blir enkelte ganger påvirket av praktiske forhold. Analysen forsøker å vise hvordan lærernes valg, om de er basert på antakelser eller praktiske forhold, har implikasjoner for elevenes læringsarbeid.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleUlike perspektiv på læringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-10-12en_US
dc.creator.authorNordli, Lise Tranumen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsKLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code Cen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Nordli, Lise Tranum&rft.title=Ulike perspektiv på læring&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-26177en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo102213en_US
dc.contributor.supervisorAnne Line Witteken_US
dc.identifier.bibsys102242755en_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32432/1/thesis.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata