Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:20:22Z
dc.date.available2013-03-12T13:20:22Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-26en_US
dc.identifier.citationFaye-Schjøll, Linn Hovd. Reading in upper secondary. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32429
dc.description.abstractDet overordnede målet for denne oppgaven er leseopplæringen i den videregående skolen. Mer konkret ønsket jeg å finne ut hva og hvor mye som leses, hvordan lesing undervises og hvordan lærernes holdninger til leseundervisningen er. For å finne ut av dette brukte jeg en kvalitativ forskningsmetode og et fenomenologisk forskningsdesign. Men før jeg startet på det praktiske aspektet ved forskningen, nemlig å samle informasjon, måtte jeg finne ut hvordan selve leseprosessen fungerer, hva lesestrategier er og hvorfor de er viktige i tillegg til hvordan lesing sees på og hvilke krav som stilles til lesing i den tidligere R94 læreplanen for grunnkurset og den nåværende K06 læreplanen for Vg1 engelsk. Basert på denne teorien utviklet jeg så den semistrukturerte intervjuguiden til intervjuene mine. Funnene fra disse intervjuene viser at det er alvorlige mangler i leseopplæringen hos de fleste av mine informanter. For det første leses det bare en begrenset mengde i klassene der disse informantene underviser. For det andre viser de et manglende fokus på lesing, noe som mest sannsynlig skyldes manglende kunnskap om hvor viktig lesing og lesestrategier er. Lærerne trenger et klart definert mål å fokusere leseundervisningen mot for å kunne effektivisere undervisningen og gjøre den mindre tidkrevende. Like fullt, som jeg også diskuterer i avhandlingen, er disse resultatene ikke automatisk overførbare. De viser kun hvordan mine informanter jobber med lesing. Alikevel mener jeg at siden ni av 12 informanter svarte på spørsmålene om lesing og lesestrategier relativt likt ville det være interessant å gjennomføre en stor kvantitativ oppfølgings undersøkelse med nok respondenter til å sikre overførbarhet av resultatene. Dette og mulige følger for leseundervisningen blir presentert i konklusjonen.nor
dc.description.abstractThe topic of this thesis is reading instruction in English in upper secondary school. More specifically I wanted to find out, what and how much is read, how reading is taught, and what the teachers’ attitudes towards the teaching of reading are. I used a qualitative research method and a phenomenological research design. However, before I started the practical aspect of information gathering I needed to look into how the process of reading works, what reading strategies are and why they are important, and what demands to and views of reading that are presented in the previous R94 syllabus for the English foundation course and the current LK06 syllabus for Vg1 English. Based on this theory I developed the semi structured interview guide that I used for the interviews. My findings from these interviews show that there are serious shortcomings in the reading instruction given by most of my informants. First of all, there is only a limited amount of reading being done in most informants’ classes. Secondly, they show a lack of focus on reading, and that this is most likely due to inadequate knowledge of the importance of reading and reading strategies. The teachers need a clear goal to focus the reading instructions towards in order to make the instructions effective and less time consuming. However, as I discuss in my thesis, the results from this survey are not automatically transferable, they only show how my informants work on reading. However as nine out of 12 informants answer the questions with regards to reading and reading instructions quite similarly, it would be interesting to conduct a large scale follow-up survey with enough respondents to ensure the transferability of the results. This and possible implications for reading instruction in English is what will be presented in my conclusion.eng
dc.language.isoengen_US
dc.titleReading in upper secondary : what do they read, how is it taught, and what are the teachers' attitudes towards the teaching of reading?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-10-15en_US
dc.creator.authorFaye-Schjøll, Linn Hovden_US
dc.subject.nsiVDP::010en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Faye-Schjøll, Linn Hovd&rft.title=Reading in upper secondary&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22873en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92284en_US
dc.contributor.supervisorGlenn Ole Hellekjæren_US
dc.identifier.bibsys093525311en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32429/1/OppgavenxixDUOxmed.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata