Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:20:41Z
dc.date.available2013-03-12T13:20:41Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-05-16en_US
dc.identifier.citationFjellestad, Kristine. How is literature used in English textbooks?. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32422
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg sett på fire ulike lærebøker i fellesfaget engelsk for VG1, studieforberedende retning, for Kunnskapsløftet K06. Målet for denne studien var å finne ut hvordan disse fire ulike lærebøkene brukte litteratur og litterære tekster, og jeg har sett på lærebokens presentasjon av disse og i hvilke sammenhenger de opptrer, samt hvilke oppgaver elevene er ment å gjøre til de ulike tekstene og hvilke forskjeller det er mellom de fire lærebøkene. Hovedproblemstillingen er derfor: “How are literary texts and the aspect of literature treated in four textbooks in VG1 English?”. Den teoretiske tilknytningen ligger primært i en kontrastering mellom leserens respons-kritikk (reader response theory) og ny-kritikk (New Criticism), to litteraturteoretiske retninger som begge har særskilte teorier om hvorfor og hvordan en bør jobbe med litteratur i klasserommet, og jeg vil også supplere med utvalgte teorier om bruken av ulike typer oppgaver i forbindelse med litterære tekster. Den metodiske tilnærmingen i denne oppgaven ligger primært i innholdsanalyse (content analysis) der jeg klassifiserer de ulike elementene som ligger til grunne for hvordan hver enkelt litterær tekst blir presentert og arbeidet med. For å sammenligne de ulike bøkene blir disse dataene derfor summert opp i kategorier for å gjenspeile de teoretiske tilnærmingene, for så å analysere hvilke teoretiske tilnærminger som finnes i disse lærebøkene og hvordan de går sammen. Literære tekster i lærebøkene samt oppgaver til disse tekstene utgjør data i denne oppgaven, og suppleres med andre redaksjonelle elementer som f.eks. hvordan lærebøkene er bygget opp, layout, kapittelinndeling etc. Resultatene viste store likheter mellom de ulike lærebøkene, men også vesentlige forskjeller i hvordan hver enkelt bok presenterte litterære tekster og hvordan de ble brukt i sammenheng med resten av kapittelet eller læreboken, det samme kan sies å gjelde for antall tekster og oppgaver, samt typer av oppgaver. De ulike teoretiske tilnærmingene, reader response theory og New Criticism var begge representert, og enkelte bøker var mer dominert av en særskilt teori enn de andre. I diskusjonen av disse resultatene går jeg nøyere inn på hvilke implikasjoner disse forskjellene kan ha og hva som kan bli utfallet av dem. Resultatene viser at litteratur brukes på mange ulike måter for å styrke ulike egenskaper og kompetanser hos elevene, både akademisk og personlig.nor
dc.description.abstractIn the present masters study I have examined four different VG1 English textbooks for the Knowledge Promotion LK06 syllabus. The goal for this study was to find out how these four textbooks used literature and literary texts, and I have examined the presentation of these texts made by the textbooks and in what contexts they are used, as well as the tasks connected to these texts and what differences there are from textbook to textbook. My main research statement is therefore: “How are literary texts and the aspect of literature treated in four textbooks in VG1 English?”. The theoretical approach I apply to this study is primarily a contrast between reader response theory and New Criticism, two literary theories which both have significant theories about why and how literature should be worked with in the classroom, and I will also apply selected theories on the use of different types of tasks in concordance to literature. The methodology in this thesis lies primarily in content analysis, in which I classify the different elements on which each presentation of a literary text and its tasks are based on. When comparing the different textbooks these data are categorized to reflect the different theoretical approaches, and they are then analyzed by which of these approaches seem to be used in these textbooks and how they are used together. The literary texts and their tasks make up the data in this thesis, and are supplied with other editorial elements such as textbook design, layout, chapters, text distribution etc. The results in this thesis showed large similarities in these four textbooks, but also many notable differences in how each textbook presented the literary texts and how they were used in context with the rest of the chapter or the textbook, and also in the number of texts and tasks and the types of tasks. Both the theoretical approaches, reader response theory and New Criticism, were represented in this study, but some textbooks were influenced more by one theory than others. In the discussion of these results I will go into what implications these differences might have and what might be the end result of working within these different theories. The analysis shows that literature is used in many different ways to develop many different qualities and competences in the students, both academically and personally.eng
dc.language.isoengen_US
dc.titleHow is literature used in English textbooks? : a study of four textbooks for VG1 Englishen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-11-04en_US
dc.creator.authorFjellestad, Kristineen_US
dc.subject.nsiVDP::010en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Fjellestad, Kristine&rft.title=How is literature used in English textbooks?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-29215en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo122957en_US
dc.contributor.supervisorGlenn Ole Hellekjæren_US
dc.identifier.bibsys114761728en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32422/1/Fjellestad-masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata