Hide metadata

dc.date.accessioned2014-03-13T12:59:34Z
dc.date.available2014-03-13T12:59:34Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-07-09en_US
dc.identifier.citationBakke, Margrethe Harestad. Teaching reading in EFL-instruction . Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32416
dc.description.abstractMålet mitt med denne oppgaven var å finne ut om, og i så fall hvordan, det undervises i lesing i engelskundervisningen på norske ungdomsskoler. Jeg ville undersøke hva lærere mener om lesing og hvordan de underviser i det på skolen. Jeg fant ut at den mest hensiktmessige måten å nå målet mitt på var å bruke en kvalitativ forskningsmetode og en fenomenologisk forskningsdesign. Jeg startet imidlertid med å sette meg inn i forskning og teori angående lesing både på førstespråk og andrespråk, og deretter lesestrategier og leseferdigheter i tillegg til kjennetegnene på en god leser. Dessuten undersøkte jeg Kunnskapsløftet for å finne ut hvordan lesing er integrert i fagplanene, både generelt, men også spesielt med tanke på engelsk på ungdomstrinnet. Alle disse aspektene danner bakteppet for undersøkelsen der jeg intervjuet ti lærere fra seks forskjellige skoler. Funnene mine antyder at de fleste lærerne synes at lesing er viktig. De fleste har imidlertid ingen form for systematisk og vedvarende lesetrening eller fokus på lesestrategier. Det kan virke som om den offentlige debatten de senere år har satt betydningen av lesing på dagsordenen uten at det har kommet svar på hva leseopplæring er og hvordan det best bør undervises i klasserommet. Det viser seg også at de fleste av skolene har et svært dårlig tilbud når det gjelder tilgjengelig skjønnlitteratur på engelsk. Dette kan også tyde på at leseopplæring i engelsk i praksis er nedprioritert på skolene. Dette er en liten undersøkelse med få respondenter og resultatene kan ikke uten videre overføres til engelskundervisningen i Norge. Den kan imidlertid kanskje antyde en tendens som andre skoler og lærere kan kjenne seg igjen i, og den bekrefter også funnene fra tidligere studier. Det ville vært interessant å foreta en stor kvantitativ og kvalitativ undersøkelse med nok respondenter til at resultatene blir overførbare. En slik undersøkelse ville hjulpet oss å kartlegge situasjonen enda bedre, og det ville også gitt oss flere svar på hvordan vi kan forsikre oss om at elevene får den leseopplæringen de trenger og har krav på.nor
dc.description.abstractMy aim with this thesis was to find out if and how reading is taught in English as a Foreign Language instruction in Norwegian lower secondary schools. In order to do so I tried to elicit a number of teachers’ attitudes towards reading, and how they teach reading in class. I used a qualitative research method and a phenomenological research design to find the information I was looking for. However, I started out by looking into theory and research on reading, both in L1 and L2, focusing on reading strategies and reading skills as well as the characteristics of a good reader. Furthermore, I looked into how reading is integrated in the Norwegian National Curriculum, both in general and more specifically in the English subject curriculum. All these aspects form the backdrop of the survey where I interviewed ten teachers from six different schools. My findings indicate that most teachers believe that reading is important, however, most of them do not teach it systematically or consistently. It seems that the public debate in recent years has contributed to raise the awareness of the importance of reading, but failed to give practical answers to what adequate reading instruction is and how it could be carried out in the classroom. This is a small-scale survey and the results cannot automatically be generalized to Norwegian EFL teaching in general. However, they indicate that there may be similar experiences in other schools and among other teachers as well, and confirm the findings of previous studies. It would be interesting to conduct a large-scale quantitative and qualitative survey with enough informants to ensure transferability. Such a survey would be able to help us map the current situation better and give further answers to how we can ensure that pupils get the reading instruction that they need and deserve.eng
dc.language.isoengen_US
dc.titleTeaching reading in EFL-instruction : What are teachers' attitudes towards reading in EFL-instruction and how is it taught in class?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2014-03-10en_US
dc.creator.authorBakke, Margrethe Harestaden_US
dc.subject.nsiVDP::010en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bakke, Margrethe Harestad&rft.title=Teaching reading in EFL-instruction &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-26077en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo104206en_US
dc.contributor.supervisorGlenn Ole Hellekjæren_US
dc.identifier.bibsys140700757en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32416/2/MasteroppgavexixEngelskdidaktikkxxMargrethexH.xBakke.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata