Hide metadata

dc.date.accessioned2014-03-13T12:59:35Z
dc.date.available2014-03-13T12:59:35Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-06-18en_US
dc.identifier.citationMerchan, Filomena Castillo. Reading strategies in English Vg1. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32415
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven undersøker bruken av lesestrategier i Engelsk Vg1, siste obligatoriske år med Engelsk i videregående skole i Norge. Den følger opp en tidligere oppgave som viser at leseinstruksjoner på Vg1 nivå i Norge er svært forsømt. Min oppgave undersøker dette fra elevenes synsvinkel. Metoden jeg bruker er en kvantitativ undersøkelse på syv skoler i Oslo-området. Jeg har brukt et spørreskjema med spørsmål om elevenes bakgrunn, lesevaner både på skolen og hjemme, deres bruk av lesestrategier for seg selv før de begynner å lese, mens de leser og etter at de har lest, og til sist, lesestrategier brukt i klasserommet. De innsamlete data ble analysert ved hjelp av SPSS (the Statistical Package for Social Sciences). Resultatene viser at elevene er aktive lesere, men bruker ikke nok lesestrategier som kan hjelpe dem til å lese for å lære. Det ble også klart at elevene trenger å lære å bruke et større repertoar av lesestrategier for å møte kravene til læreplanen i Engelsk Vg1 LK06. Selv om funnene ikke kan bli generalisert med hensyn til resten av elevene på Engelsk Vg1 i Norge, hevder jeg at de viser et nyttig bilde av situasjonen når det gjelder bruk av lesestrategier blant elever på Engelsk Vg 1. Undersøkelsen burde imidlertid bli fulgt opp av en spørreundersøkelse i stor skala med et representativt utvalg av elever, inkludert et bedre måleredskap for leseferdighet og reviderte spørsmål om lesestrategier avhengig av type tekst og lesesituasjon.nor
dc.description.abstractThe abstract The present thesis investigates the use of reading strategies in English Vg1, the final compulsory year of English in the Norwegian secondary school. It follows up the findings of a recent study that show that reading instruction at the Vg1 level in Norway is largely neglected. My study investigates this from the pupils’ point of view. The method applied is a quantitative survey made at seven schools in the Oslo area. I used a questionnaire with items about pupils’ background, reading habits both at school and at home, their use of reading strategies on their own before reading, while reading and after reading, and lastly, reading strategies used in the classroom. The data collected was analyzed in the SPSS program (the Statistical Package for the Social Sciences). The results show that although they are active readers, the pupils do not practise enough reading strategies to become better able to read to learn. It also became clear that pupils need to learn to use a more varied repertoire of reading strategies in order to meet the requirements of the English LK06 syllabus. Though the findings can not be generalized to the rest of the pupils in English in Vg1 in Norway, I argue that they provide a useful picture of the current situation with regard to the use of reading strategies by English pupils at the Vg1 level. This study should, nevertheless, be followed up by a large scale survey of a representative sample of pupils including better measures for reading proficiency and revised items for reading strategies depending on the type of text being read and the reading situation.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleReading strategies in English Vg1 : What kind of reading habits do students have in English Vg1 and which reading strategies do they use on their own and in the classroom?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2014-03-10en_US
dc.creator.authorMerchan, Filomena Castilloen_US
dc.subject.nsiVDP::010en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Merchan, Filomena Castillo&rft.title=Reading strategies in English Vg1&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-26076en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo103674en_US
dc.contributor.supervisorGlenn Ole Hellekjæren_US
dc.identifier.bibsys140700706en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32415/1/master_duoaugust24.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata