Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:19:37Z
dc.date.available2013-03-12T13:19:37Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-03-25en_US
dc.identifier.citationSolberg, Mari. ”Jeg bare leser, og så håper jeg på det beste”. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32390
dc.description.abstractSom følge av norske elevers dårlige resultater i internasjonale leseundersøkelser de siste åra, har fokuset på undervisning i bruk av lesestrategier økt. Utviklingen av en bevisst bruk av lesestrategier tar tid og krever en viss porsjon motivasjon og innsats fra den lærendes side. I denne masteroppgaven har jeg sett på i hvilken grad 9. trinnelevers bevissthet om og holdning til bruk av lesestrategier endres i løpet av en tolvukersperiode med fokusering på arbeid med lesestrategier. Problemstillingens tema belyses med teorier om lesestrategier, leseforståelse og lesestrategiundervisning, før jeg presenterer undersøkelser som er gjennomført på området. Den metodiske tilnærmingen er både kvalitativ og kvantitativ. Jeg gjennomførte et tolv uker langt undervisningsopplegg i min egen norskbase, observerte elevene underveis og samlet inn elevenes arbeidsbøker ved undervisningsperiodens slutt. Elevene svarte på et spørreskjema om bruk av lesestrategier og holdninger til lesing før og etter undervisningsperioden, og etter undervisningsperioden intervjuet jeg et utvalg elever. Resultatene viser at elevenes selvrapporterte bruk av lesestrategier før og etter den tolv uker lange undervisningsperioden med fokusering på arbeid med lesestrategier har endret seg lite. Samtidig sier flere av elevene i intervju at de bruker lesestrategier mer bevisst etter undervisningsperioden, og at de har fått en klar oppfatning av hvilke strategier de liker og hvilke strategier de ikke liker. Selv om mengden strategibruk ikke har endret seg nevneverdig, har altså bevisstheten rundt bruken av lesestrategier økt. Holdningene til å bruke lesestrategier har endret seg svakt positivt i de lesestrategiene vi jobbet mest med, men elevene er likevel ikke motiverte for å bruke lesestrategier på eget initiativ. I intervju sier enkelte elever at de synes de lærer mye av å bruke lesestrategier, men at de likevel ikke gjør det når de leser på egenhånd. Unntaket er når det som leses skal testes i en prøve med karakter, da blir lesestrategier til en viss grad brukt. Oppgaven bekrefter gjeldende teorier om at motivasjon er en avgjørende faktor for bruk av lesestrategier. Den viser at tolv uker er nok til å øke elevenes bevissthet om bruken av lesestrategier, men ikke nok til å endre elevenes holdning til og motivasjon for å bruke lesestrategier på eget initiativ.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title”Jeg bare leser, og så håper jeg på det beste” : en studie av 9. trinnelevers bevissthet om og holdning til bruk av lesestrategieren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-10-30en_US
dc.creator.authorSolberg, Marien_US
dc.subject.nsiVDP::010en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Solberg, Mari&rft.title=”Jeg bare leser, og så håper jeg på det beste”&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-19742en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo71171en_US
dc.contributor.supervisorFrøydis Hertzberg og Astrid Roeen_US
dc.identifier.bibsys082644144en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32390/2/Mari_Solberg_Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata