Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:20:03Z
dc.date.available2013-03-12T13:20:03Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-05-22en_US
dc.identifier.citationGyllensten, Camilla. Fem tekster vurdert av fem lærere. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32370
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om bedømmersamsvar i norsk skriftlig i den videregående skolen. Det er en kasusstudie av fem læreres vurdering av et utvalg på fem tekster i den hensikt å finne svar på følgende problemstilling: Hvordan er bedømmersamsvaret mellom de fem vurdererne? Hva er det enighet om? Hva er det strid om? Jeg ba lærerne vurdere de fem elevtekstene slik de vanligvis gjør når de retter egne elevers arbeider. De fikk i oppdrag å rette elevtekstene med vanlige tekstkorrigeringer samtidig som de ble bedt om å foreslå karakter, både på teksten som helhet og på et sett med kriterier fra et vurderingsskjema. I tillegg ble de bedt om å skrive en tenkt kommentar til eleven på hver tekst. Utvalget av tekster er hentet fra en klasse på VG1 studiespesialisering. Tekstene ble skrevet av elevene på skolen i løpet av to skoletimer og levert inn i Fronter. Tekstene ble først vurdert av meg som faglærer før jeg gjorde mitt utvalg. Dette utvalget ble foretatt ved at jeg valgte ut tekster som dekket store deler av karakterskalaen. Resultatene av lærernes vurderingsarbeid ga meg grunnlaget for det materialet jeg har bearbeidet i oppgaven. Jeg har tatt for meg bedømmernes kommentarer til hver av de fem utvalgte tekstene, både i tekstform og tabellform. Gjennomgangen viser at det ikke er fullstendig bedømmersamsvar på noen av tekstene, verken når det gjelder helhetsvurderingen eller vurderingen av delkriteriene. Vi kan allikevel ikke si at det er snakk om dramatisk sprik. Tar vi utgangspunkt i de enkelte delkriteriene, skiller kriteriet "Refleksjon, selvstendighet, originalitet" seg ut som det kriteriet det er mest uenighet om, mens "Bruk av faglige kunnskaper, oversikt, forståelse", er det kriteriet det er størst enighet om. Når det gjelder måten rettingene og sluttkommentarene blir gjort på, er det imidlertid stort samsvar mellom vurdererne. Denne delen av vurderingsarbeidet ser altså ut til å basere seg på en felles praksis.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleFem tekster vurdert av fem lærere : et case fra videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-11-04en_US
dc.creator.authorGyllensten, Camillaen_US
dc.subject.nsiVDP::010en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Gyllensten, Camilla&rft.title=Fem tekster vurdert av fem lærere&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-29271en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo124215en_US
dc.contributor.supervisorFrøydis Hertzbergen_US
dc.identifier.bibsys114761167en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32370/1/Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata