Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:19:03Z
dc.date.available2013-03-12T13:19:03Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-05-07en_US
dc.identifier.citationEide-Fallet, Ole Anders. Hvordan dannes olje og gass?. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32350
dc.description.abstractOppgaven omhandler alternative forestillinger i geofag, og spesielt ved dannelsen og utvinningen av olje og gass. Problemstillingen er å kartlegge alternative forestillinger hos motiverte geofagstudenter, og se de alternative forestillingene i forhold til konstruktivistiske retninger samt læreplaner og lærebøker. Dette innebærer å se på årsaker, tilnærminger til, og endring av alternative forestillinger i det spesifiserte fagfeltet. Tre aspekter ved oppgaven stod sentralt med tane på ønsket om å skrive den; 1) det var spennende å se hvilke alternative forestilinger skoleelever i geofag besitter/kan besitte; 2) det var interessant å få et innblikk i hvordan elever forklarer vitenskapelige fenomener; og 3) temaet er nyttig med tanke på fremtidig undervisning og yrkespraksis. Altså er oppgavens praksisbetydning stor, da den gir eksempler på hvilke alternative forestillinger som fins i geofag. Metode og data. Metodene som er brukt i forbindelse med oppgaven er basert på en analyse av kvalitativt materiale sett i en fenomenologisk sammenheng. Data som er innhentet i oppgaven er kvalitativt materiale bestående av elevsvar fra en spørreundersøkelse. Testen ble gjennomført to ganger, delt av en selvstudiumsekvens der elevene brukte et spesielt medium. Resultatene fra undersøkelsen sammenfatter typer av alternative forestillinger, og er hovedsakelig er den tenkt i undervisningsområder relatert til olje og gass. I tillegg til det rent faglige i forbindelse med geofag, påpekes de læringmessige implikasjonene ved alternative forestillinger. Altså hvordan disse legger føringer for undervisningen sett i et konstruktivistisk perspektiv. Videre er det naturlig å påpeke betydningen av den nåværende læreplanen i forhold til utvikling og opprettholdelse så vel som avvenning av, alternative forestillinger om dannelse og utvinning av olje og gass. Samtidig skisseres fremtidige fokusområder i form av mer forskning på alternative forestillinger i norsk sammenheng, og nytteverdien av kunnskap om alternative forestillinger i skolesammenheng vektlegges.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHvordan dannes olje og gass? : Alternative forestillinger hos skoleelever om dannelse og utvinning av olje og gassen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-11-13en_US
dc.creator.authorEide-Fallet, Ole Andersen_US
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Eide-Fallet, Ole Anders&rft.title=Hvordan dannes olje og gass?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-19753en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo74591en_US
dc.contributor.supervisorRolf Mikkelsen og Merethe Frøylanden_US
dc.identifier.bibsys081236107en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32350/1/OAEF_realfagsdidaktikk.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata