Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:19:11Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-05-16en_US
dc.identifier.citationJystad, Yngve. Elevenes valg i naturfagene. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32316
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar utgangspunkt i undersøkelsene FUN, BUN og KUN, som er forkortelser for Fysikk-, Biologi- og Kjemiutdanning i Norge. FUN ble gjennomført i 2000, mens KUN og BUN ble gjennomført i 2004. Elever i vg. skole besvarte spørreskjemaer, som er analysert ved hjelp av det digitale verktøyet SPSS. Undersøkelsene kan betegnes som kvantitative og komparative. Respondentene er biologi-, fysikk- og kjemielever i vg. skole, og også ikke-realfaglige elever har deltatt i undersøkelsen. De aktuelle modulene for naturfagene er 2BI, 2KJ, 2FY, 3BI, 3KJ og 3FY. 6245 elever i naturfagene deltok. Problemstillingen i oppgaven er blant annet å se hva som påvirker elevenes valg og bortvalg av realfagene i vg. skole, i studier ved høgskoler og universiteter og det senere yrkesliv. Noen av funnene er at elevenes valg i naturfagene kan knyttes til evner, interesser og indre behov, noe som også er sentrale faktorer i bl.a. Decis selvbestemmelsesteori, Maslows behovshierarki, Barnes' fagvalgkategorier og Eccles' sosialpsykologiske modell. Rollemodeller som kamerater, lærere, rådgivere, søsken og media ser ut til å ha mindre betydning for rekrutteringen til naturfagene generelt sammenlignet med evner og interesser. Bruk av fordypnings- og realfagspoeng og opptakskrav til realfaglige og teknologiske studier ved høgskoler og universiteter ser ut til å ha en merkbar rekrutteringseffekt, i noe større grad i kjemi enn i biologi. Signifikante forskjeller knyttes til sammenhengen mellom kjønn og deltakelse i de ulike naturfagene: Fysikkgruppene er guttedominerte, mens biologigruppene er jentedominerte. Kjønnsfordelingen i kjemigruppene er mer jevnbyrdig. Det ser også ut som om det er en sammenheng mellom fars realfaglige utdanningsbakgrunn og sannsynligheten for at elevene velger real- og naturfagene i vg. skole.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleElevenes valg i naturfagene : fag-, studie- og yrkesvalg hos kjemi-, biologi- og fysikkelever i videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-12-16en_US
dc.creator.authorJystad, Yngveen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsKLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code Cen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Jystad, Yngve&rft.title=Elevenes valg i naturfagene&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-29995en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo122937en_US
dc.contributor.supervisorVivi Ringnesen_US
dc.identifier.bibsys115015833en_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32316/1/thesis.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata