Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:19:12Z
dc.date.available2013-03-12T13:19:12Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-05-31en_US
dc.identifier.citationParameswaran, Subashini. Vet realfagsstudenter hva de vil bli?. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32313
dc.description.abstractDenne masteroppgaven dreier seg om å utvikle kunnskap om, og forstå sammenhengen mellom yrkesønsker/muligheter og valg av fagdisiplinbasert realfag (matematikk, fysikk, kjemi, biologi, molekylærbiologi, biokjemi, og geofag). Oppgaven tar utgangspunkt og er en del av Vilje-con-valg - Valg og bortvalg av realfag, som er et nasjonalt forskningsprosjekt som har samlet inn data fra norske universiteter, høgskoler, og videregående skoler. Bakgrunnen for prosjektet er den lave rekrutteringen av ungdom generelt, og jenter spesielt til en del realfaglige utdanninger og yrker, særlig matematikk, fysikk og teknologi, og det relativt høye antallet studenter som ikke gjennomfører studiet. Jeg har brukt datamaterialet fra den delen av Vilje-con-valg som har tatt for seg studentenes yrkesønsker, og deres meninger i forhold til yrkesmuligheter etter endt utdanning. Mitt hovedfokus har vært på de fagdisiplinbaserte realfagsstudentene, men jeg har også brukt respondenter fra yrkesrettede realfagsstudier (sivilingeniørstudier) for bredere sammenlikningsgrunnlag. Problemstillingen var som følger: I hvilken grad har studenter ved de disiplinbaserte realfagsstudiene en konkret idé om et fremtidig yrke, og hvilken informasjon kan dette gi oss om unge som lar være å velge disiplinbasert realfag? Dette ledet til følgende mer konkrete forskningsspørsmål: 1. Hvilken rolle spiller oppfatninger av yrkesmuligheter ved valg av utdanning for disiplinbaserte realfagsstudenter? 2. Hva er viktig ved et fremtidig yrke for disiplinbaserte realfagsstudenter? 3. Hva er forskjellene mellom de fagdisiplinbaserte realfagsstudentene sammenliknet med de yrkesrettede realfagsstudentene når det gjelder fremtidige yrkesønsker og kunnskap om dette? Jeg har for det meste gjort frekvensanlayser, og beskrevet sentraltendenser ved hjelp av gjennomsnitt i statistikkprogrammet SPSS. Jeg også talt opp alle yrkesønskene til studentene og kategorisert dem i grupper. Videre har jeg brukt svar fra åpent spørsmål som jeg har lest i gjennom og sett etter typiske trekk i. Mine funn viser at de fagdisiplinbaserte realfagsstudentene først og fremst velger studier ut ifra hva de er interessert i, og har gode evner og talent i. De nevner lite om yrkesmuligheter. Deres yrkesønsker består hovedsakelig av få konkrete yrkesbetegnelser. Svært mange ønsker å undervise eller forske i fremtiden. Samtidig er det mulig å se et gjenspeil av studiestedenes yrkesforslag i studentenes ideer. Både yrkesforslagene fra studiestedene og yrkesønskene til studentene er mer konkrete når det kommer til de yrkesrettede realfagsstudiene. Studentene i begge gruppene mener det er viktig at studiet åpner for mange gode jobbmuligheter. De tror samtidig også at studiet deres både vil åpne for mange jobbmuligheter, og gi dem de mulighetene de ønsker seg. Disse funnene kan også si noe om de som ikke har valgt fagdisiplinbasert realfag. Det kan være slik at de som vektlegger konkrete yrkesmuligheter fremfor f.eks interesse ikke velger disiplinbasert realfag. Jeg har valgt å tolke mine funn i lys sosiologiske teorier om senmoderne samfunn og utdanningsvalg. Ett viktig kjennetegn på senmoderne samfunn er at unge føler seg frie til selv å velge hvem de skal være, og hva de skal drive med. Jeg vil si at de fagdisiplinbaserte realfagsstudentene jeg har fokusert på i denne oppgaven er typiske slike unge. Siden ungdommer flest i de gruppene jeg har undersøkt lever under materiell trygghet, har de muligheten til, og et ønske om, å velge å drive med noe de selv synes er interessant og meningsfullt. Uten f.eks å bry seg så mye om penger og yrke osv. Men for unge som vil utrykke sin identitet gjennom et yrke velger kanskje ikke studier innen disiplinbasert realfag. Spesielt med tanke på at et yrke ikke bare forteller hva du er men også hvem du er. Jeg ønsker gjennom denne oppgaven å påpeke at flere hadde kanskje valgt disiplinbasert realfag, hvis det hadde vært mer tilgang på god informasjon om yrkesmuligheter etter endt utdanning. Å synliggjøre arbeidsstedene, arbeidsoppgavene og yrkesbetegnelsene vil følgelig være nyttig i en rekrutteringssammenheng. Det er naturlig nok mangfoldet av yrkesveier, sektorer og muligheter det her bør fokuseres på.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleVet realfagsstudenter hva de vil bli? : Studenter ved fagdisiplinbaserte realfagsstudiers ønske om fremtidig yrkeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-02-15en_US
dc.creator.authorParameswaran, Subashinien_US
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Parameswaran, Subashini&rft.title=Vet realfagsstudenter hva de vil bli?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-25643en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo103127en_US
dc.contributor.supervisorCamilla Schreiner og Svein Sjøbergen_US
dc.identifier.bibsys130650102en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32313/1/Masteroppgave_Parameswaran.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata