Abstract
STIKKORD:
Rammer som påvirker lærernes planlegging
Etikkens plass i naturfag
Den metabevisste faktor
1) Oppgavens tema og fokusområde:
Oppgavens hovedtema er etikkens levevilkår i naturfaget, og fokusområdet er: Hvilke rammer blir bestemmende for naturfaglærernes planlegging av kompetansemålet ”å drøfte etiske spørsmål i bioteknologien”?
I forhold til mine funn har jeg drøftet følgende:
Hvilken betydning kan rammene få for etikkens levevilkår i naturfag, sett i lys av mine funn og relevant litteratur?
Hensikten med studien har vært å få en forståelse av hvordan lærerne legger til rette for drøfting av etiske spørsmål i naturfaget i første klasse på den videregående skolen, og hva som påvirker deres planlegging.
De teoretiske refleksjonene som eksisterer i litteraturen i dag har jeg brukt til å belyse mine forskningsfunn. Jeg avslutter med å se på hvilke implikasjoner dette kan få for etikkens levevilkår i naturfag.
Teorien, som i hovedsak består av artikler, ble delt inn i tre områder etter deres innhold, og berøringspunkter i forhold til forskningsområdet mitt: lærernes rammer, etikkens plass i naturfaget, og undervisningens struktur.
2) Metode og datamateriale
Med hensyn til studiens fokusområde, hvor jeg har søkt etter forståelse, sammenhenger og innsikt, ble det naturlig å bruke en kvalitativ metode. Jeg foretok semistrukturerte intervju av fire naturfaglærere fra samme skole. Valg av et tillempet grounded analyseopplegg, ga meg mulighet til å finne andre kategorier og forståelsessammenhenger enn det som allerede eksisterer på forskningsfeltet.
3) Funn
Jeg fant at de rammene som ble bestemmende for lærernes planlegging av nevnte kompetansemål kunne underlegges to hovedkategorier: lærernes indre rammer, og lærernes ytre rammer (figur 1).
Figur 1. Forklaringsmodell som viser interaksjonen mellom lærerens indre og ytre rammekategorier, som en pådriver inn til lærerens undervisningsplan.
To kategorier finnes også i svenske undersøkelser som forklaring på lærernes planlegging/undervisning. Disse kategoriene inngår i min forklaringsmodell, men i tillegg har jeg funnet at kategorien ”lærerens vitenskapssyn” har avgjørende betydning for hvordan læreren velger å forholde seg til rammekategoriene.
Lærernes tolkninger av de ytre rammene og deres holdninger til de indre rammene, i tillegg til ytre rammer som avgjøres på sentralt hold, får derfor avgjørende betydning for etikkens levevilkår i naturfaget.