dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:18:39Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T13:18:39Z | |
dc.date.issued | 2009 | en_US |
dc.date.submitted | 2009-10-25 | en_US |
dc.identifier.citation | Føinum, Merete, , , Hansen, Cecilie, , , Lilletvedt, Aase Sofie, , , Moltubakk, Birgitte, , , . Skolelederes betydning i arbeidet med å beholde nyutdannede lærere i yrket. Masteroppgave, University of Oslo, 2009 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/32310 | |
dc.description.abstract | Oppgavens problemstilling: Hva er ledelsens betydning for å beholde nyutdannede lærere i yrket?
Vår forskning er en casestudie hvor vi har samlet empiri ved å intervjue tre skoleledere, tre nyutdannede lærere og tillitsvalgte ved en grunnskole i Oslo. Vårt hovedfokus har vært ledeperspektivet og vi har sett på hvilke tiltak ledelsen iverksetter overfor nyutdannede lærere. Dette har vi i hovedsak analysert ved hjelp av aktivitetsteori (Engestöm, 1987) for å få frem dynamikken, spenningen og kompleksiteten som er i aktiviteten. I løpet av vår analyse har vi sett hvordan skolen framstiller seg overfor utenforstående og arbeidssøkende, vi har trukket frem noen arbeidsverdier vi mener preger arbeidskulturen ved skolen og sett nærmere på arbeidsfellesskapet nyutdannede lærere skal sosialiseres inn i. Videre analyserte vi hvordan team fungerer ved skolen og ledelsens og lærernes syn på en fadderordning. Vi har sett nærmere på kurset ”Forsterket lærerutdanning” som tilbys av Utdanningsetaten i Oslo, og blant annet hvordan vår caseskole benytter dette kurset i forhold til sine nyutdannede lærere. Begrepet lærerflukt slik det framstilles i forskning og hvordan det oppfattes av ledere og lærere ved vår skole, blir også viet plass i oppgaven. Vi fant at lederes betydning overfor nyutdannede lærere er sammensatt. Et sentralt funn er at skoleledere har en viktig betydning i å formidle den faktiske lærerollen til nyutdannede lærere, som ofte har en annen oppfatning av hva som inngår i yrket. | nor |
dc.language.iso | nor | en_US |
dc.title | Skolelederes betydning i arbeidet med å beholde nyutdannede lærere i yrket : en casestudie av Fyret skole | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2010-03-02 | en_US |
dc.creator.author | Føinum, Merete | en_US |
dc.creator.author | Hansen, Cecilie | en_US |
dc.creator.author | Lilletvedt, Aase Sofie | en_US |
dc.creator.author | Moltubakk, Birgitte | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::283 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Føinum, Merete&rft.au=Hansen, Cecilie&rft.au=Lilletvedt, Aase Sofie&rft.au=Moltubakk, Birgitte&rft.title=Skolelederes betydning i arbeidet med å beholde nyutdannede lærere i yrket&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-24029 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 95995 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Andreas Lund | en_US |
dc.identifier.bibsys | 10050681x | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32310/2/Masteroppgaven-25.10.09.pdf | |