Abstract
Denne oppgava handler om elevenes opplevelser rundt bruken av autentisk materiale i undervisningen. Lærer de, eller er det bare "lek og moro"?
Gjennom lærerutdannelsen og personlige erfaringer med bruk av autentisk materiale har jeg utviklet følgende problemstilling:
Hvordan opplever elever bruk av autentisk materiale i engelskundervisningen?
Det teoretiske grunnlaget for arbeidet har vært den sosiokulturelle læringsteorien, med vekt på situert læring og at språket er sentralt i læringsprosesser. Det finnes mye teori som støtter opp under min studie, selv om det er noe fraværende på konkret forskning. For å få svar på problemstillingen valgte jeg en kvalitativ tilnærming med halvstrukturert intervju som datainnsamlingsverktøy. På denne måten kom jeg i dybden på informantene.
Informantene i denne studien er en klasse på ungdomsskolen i min hjemkommune. Det å finne skoler som hadde fokus på bruk av autentisk materiale viste seg vanskeligere enn forventet. Jeg hadde noe kjennskap til at disse elevene hadde hatt noe form for ”autentisk undervisning”, dermed anså jeg de som mulig gode informanter, da de hadde noe erfaring fra før. Jeg gjennomførte et undervisningsopplegg med omfang på ti skoletimer, hvor undervisningen hadde fokus på bruk av autentisk materiale. Jeg gjennomførte intervju med elevene og faglærer. Jeg inkluderte faglærer for å få hennes oppfatning rundt elevenes opplevelser av denne type undervisning. Analysen av intervjuene ble gjort ved meningsfortolkning.
Hovedkonklusjonen i denne studien er at elevene opplever bruken av autentisk materiale som noe positivt, interessant og lærerikt. De lærer å se språket i en annen sammenheng enn i undervisningstimene innen skolens rammer.