Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:15:08Z
dc.date.available2013-03-12T13:15:08Z
dc.date.issued2003en_US
dc.date.submitted2003-04-11en_US
dc.identifier.citationIhlhaug, Tanja Susann. "Engler, - finnes de?". Hovedoppgave, University of Oslo, 2003en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32224
dc.description.abstractSammendrag av hovedoppgave i spesialpedagogikk Tittel på oppgaven Oppgaven har tittelen Engler, - finnes de? , og tar for seg hvordan foreldre til barn eller voksne med psykisk utviklingshemming har opplevd møtene med de offentlige ansatte. Bakgrunn og formål for oppgaven Det kan se ut for at foreldres opplevelse av å bli ivaretatt av en offentlig ansatte er å anse som en sjeldenhet. Man kan derfor undres over hva som ligger til grunn når viktige avgjørelser som gjelder mennesker med psykisk utviklingshemming blir fattet. Er det slik at hjelperen mener å ha best kunnskap og oversikt over hva som vil være best for den andre, og at brukerprinsippet dermed ikke ivaretas? Eller er det byråkratiske systemet til hinder for tilrettelegging og gjennomføring av et godt tilbud til foreldre og barn? Emnet og problemstillingen er derfor valgt for å få kunnskap om hva slags hjelp foreldre mottar, hvordan de opplever denne hjelpen og hva de mener er å anse som god hjelp. Formålet med oppgaven vil være å bidra til å gi hjelpere informasjon om hvordan de oppfattes av enkelte brukere av tjenesten. Problemstilling Oppgaven har følgende problemstillinger: Hvilke erfaringer har foreldre til mennesker med psykisk utviklingshemming med de offentlige hjelperne? Finnes de gode hjelperne , og hva slags atferd viser disse som gjør at de oppleves som nettopp gode hjelpere? Som underproblemstillinger eller forskningsspørsmål var følgende temaer valgt: · Hvilke erfaringer har foreldre til barn med psykisk utviklingshemming fra møte med de offentlige hjelperne? · Hvordan oppfattes hjelperens kompetanse, og hva kan den utrette? · Er brukermedvirkning gjennomført i praksis? · Hva skulle til for å oppnå drømmelivet ? Avklaring av hovedbegreper knyttet til oppgaven: · Begreper offentlig , refererer til kommunale, fylkeskommunale eller statlige instanser som tilbyr tjenester til samfunnets borgere. · Begrepet atferd viser til hvordan en person uttrykker seg verbalt og nonverbalt, og hvordan dennes faglige og erfaringsmessig kunnskap, holdninger og verdier, samt følelser, forstand og ferdigheter, kommer til uttrykk og oppfattes av omgivelsene. Betegnelsen psykisk utviklingshemming er først og fremst en administrativ diagnose og ingen sykdomsbenevnelse, og brukes på en gruppe mennesker med en redusert mental funksjon med intelligens mer enn to standardavvik under gjennomsnittet på befolkningen (Gjærum 1993). Psykisk utviklingshemming er en samlebetegnelse som innbefatter tilstander med ulike årsaker og svært forskjellige funksjonsforstyrrelser (Melgård 2000:11). · Begrepene bruker , hjelpe- eller bistandssøker benyttes om personer som mottar bistand fra hjelpeapparatet i en eller annen form. Metode og analyse av data Det er benyttet en kvalitativ forskningstilnærming med intervju som metode. Dataene er samlet inn gjennom bruk av intervjuguide og minidiskspiller. Utvalget har bestått av sju informanter som var valgt på bakgrunn av hensiktsmessighet. Det var deres erfaringer med offentlige hjelpere jeg var ute etter, med spesielt søkelys på deres positive opplevelser. Dataene er analysert på bakgrunn av en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Resultater/funn/konklusjoner Det finnes offentlige hjelpere kan ha problemer med å innse at foreldrene faktisk er de som kjenner sitt barn best, og at den informasjon de sitter inne med vil være nyttig å få klargjort. Det ser også ut for at hjelperne foretrekker delvis uvitende brukere. I møte med de uvitende vil hjelperne ha større mulighet til å vise fram sin egen flinkhet enn de kan i møte med brukerne som har innsikt i hvilke rettigheter de har, og gjør krav på dette. Den hjelper som kan betegnes som en engel har relevant faglig kompetanse, er lyttende, viser forståelse, støtte og anerkjennelse, har evne til empati og viser omsorg for foreldrene. Engelen gir også foreldrene nødvendig informasjon og nok bistand til at de får mulighet for å ivareta foreldrerollen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Engler, - finnes de?" : hvordan foreldre til barn eller voksne med psykisk utviklingshemming har opplevd møtene med offentlig ansatteen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-08-18en_US
dc.creator.authorIhlhaug, Tanja Susannen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Ihlhaug, Tanja Susann&rft.title="Engler, - finnes de?"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2003&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-5989en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo9959en_US
dc.contributor.supervisorProf. Monica Dalenen_US
dc.identifier.bibsys03121259xen_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata