Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:10:58Z
dc.date.available2013-03-12T13:10:58Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-12-07en_US
dc.identifier.citationSkogan, Hilde Neumann. Skoleledere og stemmevansker hos lærere. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32220
dc.description.abstractBakgrunn og formål: Bakgrunnen for studien er egne erfaringer som lærer i grunnskolen og forskning omkring stemmevansker hos lærere, som tilsier at miljørelaterte risikofaktorer i skolen kan øke risikoen for at lærere utvikler stemmevansker. Formålet med studien har vært å se fenomenet stemmevansker hos lærere fra skolelederes perspektiv, og med hovedfokus på miljørelaterte risikofaktorer og andre rammekriterier rundt lærere, i en skolekontekst. Problemstilling: Følgende problemstilling ble formulert: Hvordan forholder skoleledere seg til stemmevansker hos lærere? Studien dreier seg om hva skoleledere tenker og mener om fenomenet stemmevansker hos lærere, hvilke erfaringer de har, og hva de gjør i forhold til problematikken i hverdagen. Viktige underpunkter som belyses er skoleledernes beskrivelser av skolen og skolehverdagen, tanker omkring hvor utbredt og uttalt stemmevansker er ved skolen, eksempler på tiltak i skolen ved stemmevansker hos lærere, tanker omkring det fysiske arbeidsmiljøet ved skolen og skoleledernes rolle og muligheter når lærere har vansker. Metode: Studien er gjennomført ved hjelp av en kvalitativ metode, og data er innsamlet ved et semistrukturert intervju. Ved gjennomføringen av intervjuet ble det benyttet en intervjuguide. Intervjuene ble deretter festet til en digital diktafon og transkribert. Utvalget bestod av fem skoleledere, menn og kvinner i ulike aldre, som var ansatt i forholdsvis store barneskoler i Trondheim kommune. Dataanalyser: Dataanalysene har vært en kombinert data- og teoretisk drevet analyse. Arbeidet har vært inspirert av Grounded Theory–tradisjonen (Corbin & Strauss 2008). Tematisering har også vært et viktig prinsipp i arbeidet med dataanalysene (Dalen 2004). Intervjuguiden, data og teori dannet slik utgangspunktet for kodingen. 3 kjernekategorier belyses: rammekriterier i skolen, erfaringer med stemmevansker hos lærere og det fysiske arbeidsmiljøet. Resultater: Resultatene tilsier at det eksisterer både gode og dårlige forutsetninger og rammekriterier i skolen for å kunne ivareta lærere med stemmevansker. Undersøkelsen belyser at det er en definisjonsproblematikk knyttet til stemmevansker hos lærere i skolen. Undersøkelsen tilsier dermed at det er behov for en operasjonell definisjon av stemmevansker. Generelt ser skolelederne i denne studien ut til å forholde seg i liten grad til stemmevansker hos lærere som fenomen. Skolelederne ser forekomsten av problemet som liten, og temaet behandles i liten grad i skolen. Resultatene tilsier også at det er liten bevissthet og kunnskap omkring fenomenet, på mange nivå i skolen. Generelt ser det også ut til at det i skolen er en tendens til å nedvurdere viktigheten av en funksjonell stemme, og å akseptere at stemmevansker er noe som følger med jobben. Skolelederne i undersøkelsen påpeker imidlertid at kunnskap om stemme er viktig kunnskap i skolen, og at dette dermed burde fokuseres. Dette er et godt utgangspunkt for å sette stemmevansker hos lærere på dagsorden i skolen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSkoleledere og stemmevansker hos lærere : intervju med fem skoleledereen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-02-20en_US
dc.creator.authorSkogan, Hilde Neumannen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Skogan, Hilde Neumann&rft.title=Skoleledere og stemmevansker hos lærere&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23883en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo97754en_US
dc.contributor.supervisorPål Ericsonen_US
dc.identifier.bibsys100414842en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32220/1/Neumann.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata