Abstract
Formål og bakgrunn
Formålet med denne oppgaven er å kartlegge hvordan en metode som fokuserer på EQ, ferdighetene ved emosjonell intelligens og emosjonelle kompetanse , kan virke forebyggende på atferdsvansker. Alle mennesker har emosjoner, og å forstå emosjoner er en del av kommunikasjonen mellom mennesker. Den kommunikasjonen blir ineffektiv om menneskers emosjoner blir neglisjerte eller ikke riktig forstått. Dette perspektivet kan ha verdi for pedagoger og spesialpedagoger når intervensjoner skal planlegges.
Problemstilling
Hvordan kan EQ i skolen forebygge atferdsvansker hos elevene?
Til problemstillingen har jeg følgende forskningsspørsmål:
Hvordan kan EQ i skolen fremme den emosjonelle kompetansen hos elevene?
Hvordan kan EQ i skolen fremme elevers selvfølelse?
Hvordan kan EQ metoden forbedre skolemiljøet?
I hvilken grad kan EQ i skolen karakteriseres som en forebyggende metode for atferdsvansker?
Metode og analyse.
For denne undersøkelsen ble det funnet hensiktsmessig å belyse problemstillingen ved å ta i bruk kvalitativ metode. Det ble gjennomført semistrukturerte intervjuer med fire lærere som jobber med EQ i skolen. Mine informanter er intervjuet om forhold knyttet til deres profesjon. Informantene besvarte spørsmål om aspekter ved metoden de
V
anvender i sitt arbeid, deres innstillinger og erfaringer. Denne forskningen bærer preg av å være en kvalitativ og empirisk undersøkelse. I forskningen er det anvendt en fenomenologisk tilnærming. I analysearbeidet har jeg latt meg inspirere av metoden Grounded Theory som tilnæring til lærernes svar (Dalen 2004), ved at jeg har kodet, sammenfattet og på bakgrunn av dette analysert teksten fra de fire intervjuene.
Hovedresultater
Informantene vektla alle at det var for tidlig å kunne konkludere på deres skole, men trekker ut en rekke erfaringer med elevene som de setter i sammenheng med metoden. Metoden kan karakteriseres som primæreforebyggende, ved at alle skolens elever og lærere er involverte. Metoden er curriculumbasert. Ferdighetene som undervises og trenes på i EQ implementeres i skolehverdagen, og det starter med måten læreren endrer sin væremåte i henhold til metoden. At metoden inkluderer alle ved skolen og også trekker inn foresatte, øker sannsynligheten for positiv effekt.
Lærerne trekker frem en rekke eksempler fra elevmassen som indikerer at EQ i skolen endrer deres atferd i mer emosjonelt kompetent retning. Resultatene i undersøkelsen kan gi indikasjoner på at effekten av metoden sees tydeligst på de elevene som strever med høy grad av introvert eller ekstrovert atferd.
Evaluerende studier av de to metodene som EQ i skolen bygger på, peker begge på positive effekter hos elevene. Dette kan gi indikasjoner på at EQ i skolen slik den gjennomføres i Norge også vil ha effekter av denne typen.
Disse erfaringene, sett i lys av teorie innen felt som neuropsykologi og utviklingspsykologi m.fl., peker på at metoden kan virke forebyggende på atferdsvansker. For en spesialpedagog gir det nyttig og kanskje et nødvendig bidrag til vår faglige kunnskap å kjenne til denne metoden.
For videre lesning kan man finne oppgaven på:
http://www.duo.uio.no