Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:14:01Z
dc.date.available2013-03-12T13:14:01Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-11-11en_US
dc.identifier.citationBjørntvedt, Marianne Herre. Et godt sted å være med mye å lære - for alle?. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32205
dc.description.abstractFormål med oppgaven Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan rektor mener hun kan legge til rette for tilpasset opplæring i et inkluderende læringsmiljø for elever som viser psykososiale vansker. Det er interessant å se problemstillingen i et lederperspektiv og jeg valgte derfor å benytte meg av rektorer som informanter. Mitt ønske med denne undersøkelsen er å gå inn i den med et åpent blikk og fange rektors opplevelse av både utfordringer og suksessfaktorer. Problemstillingen gjenspeiler at jeg ønsker å ha et positivt fokus ved at jeg vektlegger hvordan rektor mener at hun kan legge til rette. Min problemstilling er som følger: Hvordan mener rektor at hun kan legge til rette for tilpasset opplæring i et inkluderende læringsmiljø for elever som viser psykososiale vansker? Metode Jeg ønsker å få fram rektors opplevelse og forståelse og fant det derfor hensiktsmessig å benytte meg av en hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming med kvalitativt forskningsintervju som metode. Ved å bruke en slik tilnærming vil jeg ha mulighet til å gå i dybden og innhente informasjon som vil kunne gi meg et nyansert bilde og detaljert kunnskap om rektors opplevelse. Både formål og problemstilling la dermed føringer for valg av metode. Mine informanter er fem barneskolerektorer i en bykommune og data er innhentet ved hjelp av en semistrukturert intervjuguide. På bakgrunn av teori jeg har lest og egen erfaringsbakgrunn kom jeg fram til følgende fire fokusområder i intervjuguiden; tilpasset opplæring i et inkluderende læringsmiljø, kompetanse, samarbeid og ledelse i en lærende organisasjon. Alle temaene er knyttet til elever som viser psykososiale vansker. I presentasjonen av data har jeg valgt å beholde hovedtemaene fra intervjuguiden. Videre har jeg valgt å trekke fram klasseledelse, tidlig innsats og holdninger som en del av kompetansebegrepet. De samme temaene gjenspeiler seg i drøftingen. Resultater Samtlige rektorer i denne undersøkelsen viser god innsikt og forståelse for de overordnede målsettingene for opplæringen. I noe varierende grad anser de seg selv som sterke og kraftfulle ledere av en lærende organisasjon. I en lærende organisasjon er det avgjørende at personalet har en felles forståelse og felles referanseramme av hva som er oppdraget. I den forbindelse vektlegges felles drøftinger og evalueringer i personalet noe ulikt. Flere rektorer ser ut til å mene at det er mest hensiktsmeissig å legge til rette for drøftinger og samarbeid på team og i grupper, i stedet for å organisere fellessamlinger i personalet. Det er forøvrig etablert gode samarbeidsarenaer på skolene, både internt og eksternt. Rektorene sier de bruker mye tid og ressurser på å legge til rette for elever som viser psykososiale vansker. På den ene siden viser de til at det foregår mye godt arbeid for å tilpasse opplæringen for disse elevene i klassen og på skolen. På den annen side opplever de at skolen ikke alltid strekker til. Alle rektorene ser ut til å ha stor tro på at mer spesialpedagogisk kompetanse vil bidra til å løse mange av skolens utfordringer i forhold til å ivareta elever som viser psykososiale vansker i klassen og på skolen. Samtidig har de et uttalt ønske om å knytte til seg personer med annen relevant kompetanse enn den pedagogiske og spesialpedagogiske. Samtlige rektorer mener de legger til rette for kompetanseheving innenfor de rammene som finnes på skolen, men det kan se ut som det er noe ulik kultur på de forskjellige skolene i forhold til i hvor stor grad lærerne utnytter dette tilbudet. Mye tyder på at det foregår mye godt arbeid på skolene for elever som viser psykososiale vansker. Samtidig er det, med bakgrunn i denne undersøkelsen, grunn til å tro at både rektor, og skolen som helhet, fremdeles har store utfordringer når det gjelder å legge til rette for denne elevgruppen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEt godt sted å være med mye å lære - for alle? : hvordan mener rektor at hun kan legge tilrette for tilpasset opplæring i et inkluderende læringsmiljø for elever som viser psykososiale vansker?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-02-18en_US
dc.creator.authorBjørntvedt, Marianne Herreen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bjørntvedt, Marianne Herre&rft.title=Et godt sted å være med mye å lære - for alle?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23806en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo96704en_US
dc.contributor.supervisorSvein Nergaard, Lillegården kompetansesenteren_US
dc.identifier.bibsys100268099en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32205/1/Sluttfort_master_host_09.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata