Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:14:27Z
dc.date.available2013-03-12T13:14:27Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-11-03en_US
dc.identifier.citationKolnes, Joachim. Fremst blant likemenn?. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32196
dc.description.abstractTittelen "fremst blant likemenn" refererer til den gamle, stereotype og karikerte rektorrollen, der læreren (fortrinnsvis den mannlige) som hadde lengst ansiennitet i skolevirksomheten "rykket opp" i skolens rektorstilling som "belønning" for lang og tro tjeneste. Denne skolelederrollen står i sterk kontrast til den skolelederen jeg selv opplevde da jeg var ansatt ved en barneskole i perioden 2002-2008. Tilfeldigvis ble jeg ansatt i skolevirksomheten i en tid da alle ansatte ble satt på prøve i arbeidet med å takle økende grad av det personalet opplevde som atferdsvanskelige elever og mobbeproblematikk. Disse opplevde problemene dannet utgangspunktet for et utviklingsarbeid og et prosjekt der skolelederen i første omgang rettet fokuset mot forskjellene i skolens barnekultur og voksen(lærer)kultur, for så i andre omgang å sette fokuset på hvordan vi voksne taklet ”møte med det som vi oppfatter annerledes”. Jeg ble selv involvert i utviklingsarbeidet ved at jeg fikk spesialpedagogiske oppgaver. Etter en tid fikk jeg en sentral rolle i nyorganiseringen av det spesialpedagogiske arbeidet ved skolen. Etter endt prosjektperiode satt jeg igjen med en følelse av at skolen hadde nådd noen viktige mål i arbeidet med inkludering i det spesialpedagogiske arbeidet. Erfaringene fra det tette og intense samarbeidet med skolelederen i nyorganiseringen av det spesialpedagogiske arbeidet i denne seksårsperioden dannet utgangspunktet for en hypotese om at skolelederrollen hadde en avgjørende betydning for inkludering i det spesialpedagogiske arbeidet. Dette ble da også oppgavens hovedproblemstilling: "Skolelederrollens betydning for inkludering i det spesialpedagogiske arbeidet". Formålet med oppgaven har vært å øke kunnskapen om- og forståelsen for inkluderende prosesser, begivenheter og atferdsmåter i skolelederrollen som kan tenkes å ha bidratt til inkludering i det spesialpedagogiske arbeidet. For å finne ut av dette startet jeg med å begrepsdefinere "inkludering", "det spesialpedagogiske arbeidet" og "skolelederrollen". I den teoretiske undersøkelsen av hovedproblemstillingen representerer definisjonene av de undersøkte begrepene selve "inkluderingstanken", mens fire kvalitetsledelseskriterier fra moderne ledelsesteori foreskriver en bestemt lederpraksis. Målet med den teoretiske undersøkelsen har vært å gjøre rede for teori, erfaringer og kunnskap om pedagogisk lederpraksis (et teorinivå) som kan knyttes opp til både "inkluderingstanken" (et verdinivå) og den foreskrevne kvalitetsledelsespraksisen (et handlingsnivå). I den empiriske undersøkelsen har jeg undersøkt skolelederrollen ved å gjennomføre kvalitative forskningsintervjuer av skolelederen selv, ansatte i skolens spesialpedagogiske enhet (SPPE) og av skolens faste kontaktperson i pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT). Videre har jeg gjennom en kvantitativ lærerundersøkelse undersøkt grad av inkludering i skolekulturen. Den undersøkte skolelederrollen viser et "repertoar" av inkluderende prosesser, begivenheter og atferdsmåter som i stor grad gjenspeiles i de teoretiske undersøkelsene, og jeg konkluderer da også med at disse faktorene i skolelederrollen ser ut til å bidra til inkludering i det spesialpedagogiske arbeidet. Samtidig er det interessant å konkludere med faktorer i skolelederrollen som ser ut til å ha bidratt til inkludering i det spesialpedagogiske arbeidet, men som ikke gjenspeiles i teoretiske funn. Disse faktorene er: "etablering av spesialpedagogisk enhet (SPPE)", "fleksibel bruk av spesialpedagogisk ressurs" og "etablering av spesialpedagogiske kommunikasjonskanaler". Sammenstillingen av resultater fra den kvalitative undersøkelsen av skolelederrollen med resultater fra den kvantitative lærerundersøkelsen har gitt meg innsikt i sammenhenger mellom faktorer i skolekulturen og faktorer i skolelederrollen. Innsikten kan uttrykkes ved en generalisert hypotese om at "viljen til samarbeid" og "felles bevissthet om- og forståelse for inkluderende prosesser, begivenheter og atferdsmåter" i skolekulturen representerer to like viktige forutsetninger for en skoleleders implementering av de samme inkluderende prosesser, begivenheter og atferdsmåter i skolevirksomheten.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleFremst blant likemenn? : en undersøkelse av skolelederrollens betydning for inkludering i det spesialpedagogiske arbeideten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-02-20en_US
dc.creator.authorKolnes, Joachimen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kolnes, Joachim&rft.title=Fremst blant likemenn?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23804en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo96334en_US
dc.contributor.supervisorPeer Møller Sørensenen_US
dc.identifier.bibsys100414680en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32196/2/Fremstxblantxlikemenn_.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata