Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:14:26Z
dc.date.available2013-03-12T13:14:26Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-11-03en_US
dc.identifier.citationLillevold, Monica. Validering av Språk 5-6. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32195
dc.description.abstractDenne oppgaven er en et resultat av deltakelse i et større prosjekt som søker å normere og validere førskoleutgaven av screeningtesten Språk 6-16. Den nye testen skal hete Språk 5-6. I denne oppgaven er det sett på sammenhengen mellom Språk 5-6 og spørreskjemaet ”20 spørsmål om språkferdigheter”. Denne sammenhengen ble undersøkt for å kunne si noe om testens validitet. Det er en kvantitativ korrelasjonsstudie hvor til sammen 118 barn deltok. Datamaterialet ble analysert i SPSS. Oppgavens problemstilling er: Hvilket forhold er det mellom førskolelæreres vurdering av barns språklige ferdigheter og disse barnas resultater på Språk 5-6? For å svare på denne problemstillingen ble to forskningsspørsmål formulert: 1. Måler testen det den skal måle? Dette spørsmålet handlet om kriterievaliditet. Det ble antatt at testen søkte å si noe om barns språklige ferdigheter. Spørreskjemaet ”20 spørsmål om språkferdigheter” ble brukt som kriterium på dette. Dette spørreskjemaet var allerede validert av Ottem (2009) og kan betraktes som en mer økologisk valid måte å måle språklige ferdigheter på, da informasjonen som innhentes bygger på hverdagsobservasjoner av barna i deres naturlige miljø. Dette minsker risikoen for at deres prestasjoner blir farget av testsituasjonen. 2. Gjør testen nøyaktige målinger? Dette spørsmålet handlet om spesifisitet og sensitivitet. Altså om testen klarer å plassere de barna med språkvansker i riktig ”bås” og de uten vansker i riktig ”bås”. Dette handler om testens nøyaktighet i vurdering av om barna har vansker eller ikke. For at slutninger trukket fra testresultatene skal være valide, bør testresultatene være nøyaktige. Det bør være minst mulig under- og overrapportering av vansker. Det ble funnet en signifikant korrelasjon mellom de to instrumentene, som hadde moderat styrke. Dette taler for testens validitet. Analyser av testens nøyaktighet viser at testen er tilstrekkelig nøyaktig i å klassifisere barn uten vansker, men er ikke tilstrekkelig nøyaktig i å klassifisere barn med språkvansker. Dette kan komme av at utvalget inneholdt barn som en antok ikke å ha språkvansker.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleValidering av Språk 5-6 : en valideringsstudie av den nye screeningtesten for språkvansker, Språk 5-6en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-02-20en_US
dc.creator.authorLillevold, Monicaen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Lillevold, Monica&rft.title=Validering av Språk 5-6&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23850en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo96332en_US
dc.contributor.supervisorJørgen Frost og Ernst Ottemen_US
dc.identifier.bibsys100414818en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32195/1/MAsteroppgavex1.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata