Abstract
SAMMENDRAG
Tittel
Språklig minoritetselevers oppgavespesifikke strategier i addisjon og subtraksjon.
Bakgrunn og formål
Utgangspunktet for oppgaven var en kartlegging av oppgavespesifikke strategier i Mozambique, hvor elevene var i en tospråklig læresituasjon. De viste mindre effektiv strategibruk i forhold til undersøkelser med språklig majoritetselever i USA og Europa. Det kunne derfor være interessant å kartlegge om liknende resultater ville gjelde for tospråklige elever i norsk grunnskole. Forskning på dette syntes heller ikke
å foreligge.
Problemstilling
Hensikten med oppgaven var å sammenlikne elever med pakistansk etnisk bakgrunn (urdu-gruppen) og elever med norsk etnisk bakgrunn (norsk-gruppen) i norsk grunnskole med tanke på valg av oppgavespesifikke strategier i addisjon og subtraksjon, klassifisert som backup- og retrieval-strategier. Følgende spørsmål ble reist:
1) I hvilken grad var det forskjell på urdu- og norsk-gruppen med tanke på valg av
backup- og retrieval-strategier?
2) I hvilken grad influerte økt alder på valg av backup- og retrieval-strategier?
3) I hvilken grad var effekten av økt alder forskjellig for urdu- og norsk-gruppen med tanke på valg av backup- og retrieval-strategier?
Metode
Undersøkelsen var basert på det kvantitative forskningsdesignet komparativt eksperiment . 22 elever med pakistansk etnisk bakgrunn og 22 elever med norsk etnisk bakgrunn, likt fordelt på 4. og 7. klasse, ble utvalgt fra fire kommunale grunnskoler i Oslo. Strategibruken ble kartlagt ved hjelp av strukturert intervju og observasjon.
Resultater
Undersøkelsens data, elevenes oppgavespesifikke strategier, var gjenstand for statistisk analyse. Konklusjonen var som følger: Det kan antas at det ikke var forskjell på urdu- og norsk-gruppens strategibruk, verken med tanke på utviklingsnivå eller utviklingsmønsteret fra 4. til 7. klasse.