Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:16:45Z
dc.date.available2013-03-12T13:16:45Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-06-15en_US
dc.identifier.citationLaabak, Heléne Appelberg. Mestring av foreldrerollen. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32183
dc.description.abstractHome-Start er en frivillig organisasjon som i forebyggende hensikt tilbyr småbarnsforeldre sosial støtte i form av frivillige familiekontakter. Familier som mottar støtte fra Home-Start befinner seg i en vanskelig livssituasjon, preget av ulike former for stressbelastning. Formålet med studien er å kartlegge i hvilken grad Home-Start bidrar til at foreldrene opplever forandring i foreldrerollen, og om foreldrenes erfaring med tiltaket samsvarer med Home-Starts målsetning. Problemstilling: Hvordan kan Home-Start som forebyggende tiltak bidra til at foreldre opplever økt mestring av foreldrerollen? Teoretisk forankring: Studien tar utgangspunkt i utvikling av resiliens, konsekvenser som følge av stress og psykisk belastning hos foreldre, og hvordan støtte til familier i form av sosiale ressurser kan bidra til økt kompetanse og trivsel og opplevelse av mestring Metode: Studien er gjennomført med en kvantitativ tilnærming. Det er benyttet et survey design med post-enquete for å samle datamateriale fra hele Norge. Svarprosenten er på 41,4 %. Standardiserte instrumenter er brukt for å kartlegge foreldrenes sosiale situasjon, oppfattelse av kontroll, samt mål på økt selvfølelse. Dataanalyse: Datamaterialet er behandlet og analysert med Statistical Packages for Social Sciences (SPSS 16.0). Instrumentene er reliabilitetstestet med faktoranalyse, Chronbach’s Alpha og T-I-C. Ved analysering av datamatrisen er det primært benyttet frekvensanalyse, bivariate korrelasjonsanalyser, og Chi². Resultater: Resultatene i studien viser at det er en relativt høy andel foreldre med sammensatte utfordringer. En gruppe som ut fra et risikoperspektiv skiller seg ut, er enslige mødre med psykisk belastning og lav sosioøkonomisk status. Funnene tyder vider på at Home-Start i stor grad bidrar til økt opplevelse av kontroll. Det samme gjelder for foreldrenes opplevelse av kompetanse og trivsel, som følgelig gir utslag på økt selvfølelse i foreldrerollen. Det viser seg dog en gruppe med meget lav kontrolloppfattelse, som ikke opplever økt selvfølelse. En meget høy andel foreldre i studien gir utrykk for at de betrakter familiekontakten som venn. Videre viser studien sterke indikasjoner på at Home-Start bidrar til moderering av stressbelastning hos foreldrene. Et meget viktig funn er at 79,3 % av foreldrene som mener at de har fått et bedre forhold til barna. Home-Starts intensjon om å bidra til å utvide familienes sosiale nettverk, viser imidlertid ikke like positive resultat.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMestring av foreldrerollen : en kvantitativ studie av Home-Start som tilbyder av sosial støtte til småbarnsforeldre.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-10-30en_US
dc.creator.authorLaabak, Heléne Appelbergen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Laabak, Heléne Appelberg&rft.title=Mestring av foreldrerollen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22812en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92831en_US
dc.contributor.supervisorSteinar Theieen_US
dc.identifier.bibsys093637152en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32183/1/MASTERxPDFxENDELIGxUTGAVE.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata