Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:16:09Z
dc.date.available2013-03-12T13:16:09Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-06-09en_US
dc.identifier.citationBrierley, Martin. Number processing in bilinguals. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32180
dc.description.abstractMålet med denne literaturstudien er å undersøke om tospråklighet i seg selv kan påvirke tallkognisjon. Det antas at dersom dette ikke er tilfelle, må eventuelle forskjeller i ytelse i matematikk mellom forskjellige grupper av énspråklige og tospråklige i sin helhet forklares med andre faktorer en tospråkligheten i seg selv, slik som språkforståelse eller andre kulturelle, utdanningsmessige, eller sosioøkonomiske faktorer. Det forsøkes å skape oversikt over kunnskapen på feltet. Et utvalg modeller for tallkognisjon presenteres og deres relative kvaliteter, samt prediksjoner når det gjelder språkets effekter på tallkognisjon gjøres til gjenstand for en teoretisk drøftelse i lys av relevant forskning. Eksisterende generelle modeller for tallkognisjon er ikke i utgangspunktet konstruert for å omfatte interaksjon mellom flere språk og tallprosesser. Derfor vurderes mulighetene for å utvide eksisterende modeller i så måte, og en svært tentativ generell modell for tospråklig matematisk kognisjon skisseres. Avslutningsvis drøftes pedagogiske implikasjoner av tospråklig tallkognisjon, og noen tanker om mulige fordeler av å utvide kunnskapen på området, på tvers av forskningsdisipliner, luftes. Mot forventning tyder overvekten av tilgjengelig forskning og teori på at språk har en effekt på tallkognisjon, selv om det ser ut til at denne effekten i stor grad begrenser seg til prosessering av eksakte tall. Forskning på tospråklige tyder på at særlig ytelse når det gjelder gjenkalling av utenattlærte fakta som matematiske tabeller og liknende varierer med språk. Selv om effekter målt i undersøkelser har betydning fra et kognitivt psykologisk perspektiv, er det imidlertid sannsynlig at de har begrenset relevans fra en praktisk, pedagogisk synsvinkel, da de er så små at de sannsynligvis vil overskygges av andre forhold som kan virke inn på tospråkliges ytelse i matematikk - slik som vansker med språkforståelse eller andre kulturelle, utdanningsmessige, eller sosioøkonomiske faktorer.nor
dc.description.abstractThe goal of this literature review is to investigate if there is any reason to suspect that bilingualism in itself in can affect numerical cognition. The assumption is that this is not the case, meaning the other factors than bilingualism itself - such as language comprehension or other educational, cultural educational or socioeconomic factors must account for any differences in mathematics performance between various bilingual and monolingual populations. This thesis is an attempt to assess the current level of knowledge on the subject. Various models of numerical cognition are reviewed and are subject to a theoretical discussion, in which their general merits and ability to predict language effects on number processing are considered in light of relevant research. Existing general models of numerical cognition are not designed from the outset to accommodate, and therefore make predictions on, interaction between multiple languages and number processes. Based on the reviewed research and models, a very tentative general model of bilingual numerical cognition is outlined. Predictions on the effects of bilingualism on number processing are discussed. Pedagogical implications of bilingual numerical cognition are considered briefly. Some thoughts on the possible benefits of expanding this field of knowledge in general and for special needs education concludes the thesis. Contrary to expectation, available evidence suggests that language does affect numerical cognition, although the effect is limited to processing of exact numbers. There is also evidence that aspects of number processing in bilinguals, particularly retrieval of verbal arithmetic facts such as tables memorized by rote, varies across languages. However, while these effects are important from a descriptive perspective in cognitive psychology, they are likely to be relatively insignificant from a more normative, educational perspective, as compared to other factors that affect mathematics performance in bilinguals - such as issues related to comprehension, education, culture, or socioeconomy.eng
dc.language.isoengen_US
dc.titleNumber processing in bilinguals : modelling numerical cognition : language effects on number processingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-09-08en_US
dc.creator.authorBrierley, Martinen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Brierley, Martin&rft.title=Number processing in bilinguals&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22905en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92684en_US
dc.contributor.supervisorGuri A. Nortvedten_US
dc.identifier.bibsys09322513xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32180/1/masteroppgave_martin_brierley_isp.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata