dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:11:02Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T13:11:02Z | |
dc.date.issued | 2009 | en_US |
dc.date.submitted | 2009-06-05 | en_US |
dc.identifier.citation | Dalby, Nina. Selvbilde og læringserfaringer. Masteroppgave, University of Oslo, 2009 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/32179 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven rettes fokus mot ungdom og hva som kan synes å påvirke utviklingen av selvbilde i et læringsperspektiv. Jeg ønsker å undersøke hva som skiller læringserfaringene til ungdom med lavt selvbilde fra ungdom med ikke lavt
selvbilde. Videre vil jeg forsøke å undersøke hvilke sosiale nettverk som kan ha størst påvirkning for utviklingen av ungdoms selvbilde. I et sosiokulturelt perspektiv
hevdes det at mennesker lærer i alle situasjoner og på bakgrunn av dette mener jeg sosiale nettverk har stor betydning for utvikling av hvem vi er og blir.
Problemstillingen for denne studien er som følger: Hva karakteriserer
læringserfaringene på ulike sosiale nettverk til ungdom med lavt selvbilde i forhold til de som ikke har lavt selvbilde?
Som student ved Institutt for spesialpedagogikk har jeg fått tilgang på data fra forskergruppen; Læring, mestring og livskvalitet og dens undergruppe Ungdom og læringserfaringer. Metodevalg var derfor tatt på forhånd. Kausalitetsbegrepet står ikke sentralt og jeg kan derfor ikke konkludere om kausale sammenhenger men påvise signifikante forskjeller. I denne studien var det vesentlig at dataene kunne
tallfestes, og det ble derfor valgt en kvantitativ design som omfattet målinger av variabler i et stort utvalg. Designet som er brukt er ikke-eksperimentell eller deskriptivt. Analyse og bearbeiding av data har jeg gjort ved hjelp av
dataprogrammet SPSS. For å framstille sammenheng mellom selvbilde og de ulike læringsvariabler har jeg brukt krysstabeller med kji-kvadrat.
Når det gjaldt variabler for kartlegging av læringsområde, ble det med hjelp av et spørreskjema stilt spørsmål knyttet til faglig-, sosial-, personlig- og fremtidsorienterende læring. I tillegg ble ungdommene bedt om å vurdere grad av
”viktighet” i forhold til disse områdene på alle læringsarenaene. For å kartlegge de unges syn på seg selv er Sørensen og Befrings selvtillitsskala brukt (Befring,Sørensen og Theie, 1990). Denne omfatter 6 items som prøver ut den unges syn på
seg selv. Det er utelukkende lavt selvbilde som er ”begrensningen” for tilegnelse av kunnskap i min undersøkelse. Det vil si at jeg ikke vet noe om eventuelle lærevansker eller andre forhold og forutsetter derfor generelle læringsforutsetninger hos
informantene. Når det gjelder skolen som sosialt nettverk viste funnene at alle uavhengig av selvbilde er interessert i å lære. De med lavt selvbilde syntes ikke de lærte så mye
faglig i skolen, men syns allikevel det de lærte var viktig. Dette mener jeg viser et uutnyttet læringspotensial for elevene i skolen. For begge grupper var framtid imidlertid det aller viktigste de selv syns de lærer om på skolen. Funnene når det gjelder læring i familien viste at de med lavt selvbilde synes de lærer betydelig
mindre enn de andre på alle områder. De syns også det de lærer er mindre viktig enn hva de med ikke lavt selvbilde gjør. Den største forskjellene viste seg under sosial læring i familien hvor de med lavt selvbilde synes de lærer betydelig mindre enn
andre, og guttene urovekkende mye mindre. De med lavt selvbilde skilte seg klart ut også når det gjelder personlig læring i familien. Dette mener jeg må være en indikator på at familien har en sentral rolle med tanke på ungdoms utvikling av selvbilde.
De med lavt selvbilde skårer for en gangs skyld høyere enn de andre på spørsmål om de syns det de lærer av faglig karakter sammen med venner er viktig. De både syns de
lærer mer og verdsetter det høyere enn det de andre gjør. Ellers var det ingen signifikante forskjeller på de to gruppene totalt sett når det gjelder læring blant venner. Dette mener jeg kan indikere at læring blant venner ikke synes å være avhengig av selvbilde totalt sett. Når det gjelder personlig læring når de er alene syns de med lavt selvbilde at de lærer mer enn de andre og de synes også det er viktigere enn hva de andre gjør. De med lavt selvbilde synes de lærer like mye faglig og personlig som de andre når de er
alene, mens når det gjelder framtidsorienterende læring synes de at de lærere litt mindre enn de andre. Personlig læring alene og faglig læring blant venner var for øvrig de eneste gangene de med lavt selvbilde hadde høyere skår enn de andre. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Selvbilde og læringserfaringer : en kvantitativ studie av ungdom med lavt selvbilde og deres læringserfaringer i ulike sosiale nettverk | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2009-08-13 | en_US |
dc.creator.author | Dalby, Nina | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::282 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Dalby, Nina&rft.title=Selvbilde og læringserfaringer&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-22155 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 92540 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Peer Møller Sørensen | en_US |
dc.identifier.bibsys | 092925103 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32179/1/N.Dalby.pdf | |