Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:10:14Z
dc.date.available2013-03-12T13:10:14Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-29en_US
dc.identifier.citationClark, Sandra. Elever med overvekt. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32174
dc.description.abstractBakgrunn og formål for undersøkelsen: Bakgrunnen for oppgaven er at overvekt er et dagsaktuelt tema. Det er vekket bekymring i samfunnet i forbindelse med at stadig yngre barn er overvektige. Samfunnet og kulturen kan anses som et paradoks. Samtidig som overvekt øker betraktelig blant befolkningen er det også økt fokus på kropp og utseende. Hvordan er dette gjeldene i skolen, med tanke på at samfunnet og kulturen gjenspeiler seg i miljøet i skolen? Skolen bør tematisere det kroppslige aspektet. Mitt ønske med denne undersøkelsen var å få et innblikk i hvordan skolen forholder seg til elever med overvekt og hvordan arter det kroppslige aspektet seg i skolen. Problemstilling: ”Hvordan tilrettelegger lærere det sosiale miljøet og undervisning for elever med overvekt på barneskolen?” Metode: I denne undersøkelsen har jeg anvendt det kvalitative forskningsintervjuet for å besvare problemstillingen min. Analyse av datamaterialet: Fenomenologi har vært min teoretiske tilnærming til datamaterialet, der jeg har lagt vekt på å utforske læreres subjektive erfaring om temaet overvekt blant elever i skolen. I analysen benyttet jeg meg av Steinar Kvales metode kalt meningskategorier, der jeg fordelte funnene mine under ulike kategorier. 3 Resultater: Funnene fra undersøkelsen representerer et innblikk i hvordan tre lærere opplever og erfarer elever med overvekt i forhold til skolen, tiltak og det sosiale miljøet. Erfaringene var både like og ulike. Et viktig aspekt som kom tydelig frem i datamaterialet, var at samtlige lærere mente at ”mangel på grensesetting” fra foreldre var en av de største utfordringene i møte med elever med overvekt. Det ble vanskelig å samarbeide med foreldrene, og de tiltakene som ble iverksatt av skolen når det gjaldt kosthold og fysisk aktivitet, ble ikke konsekvente. I forhold til det sosiale miljøet, hadde lærerne ulike erfaringer. De fremhevet at det er svært individuelt, noen elever var veldig sosiale og godt likt, men i hovedtrekk kunne elevene ha en tendens til å holde seg litt i bakgrunnen og ha et lite nettverk. Samtlige lærere hevdet at det var vanskelig for elevene med overvekt å være like aktive som de andre elevene, og at de skilte seg ut kroppslig ved at de var betydelig større enn de andre elevene. Det som var særlig merkbart, var at ingen av lærerne opplevde at elever med overvekt ble mobbet på grunn av sin kropp, men at de fikk kommentarer på kroppen sin i bestemte situasjoner eller dersom det var en krangel. Medelever brukte overvekten mot den overvektige eleven i situasjoner der eleven ikke klarte noe, eller dersom det var uenighet blant elevene, men ikke gjentagende kommentarer uten en sammenheng. Alle lærerne var svært engasjert i temaet. Likevel opplevde lærerne at dette ikke ble vektlagt i skolen, og at det aldri ble tatt opp som et tema lærerne imellom. Det var opp til hver enkelt lærer å tak i problemstillingen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleElever med overvekt : en kvalitativ studie av læreres erfaring og opplevelse med tilrettelegging av undervisning for elever med overvekt i barneskolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-10-28en_US
dc.creator.authorClark, Sandraen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Clark, Sandra&rft.title=Elever med overvekt&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22243en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92369en_US
dc.contributor.supervisorProfessor Liv Duesunden_US
dc.identifier.bibsys093618026en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32174/1/Masteroppgx2009.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata