Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:10:28Z
dc.date.available2013-03-12T13:10:28Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-28en_US
dc.identifier.citationSande, Kathrine Brandal. Tunghørte elever og diktskriving . Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32171
dc.description.abstractDet er ikke ukjent at barn som har en hørselsnedsettelse kan miste/ gå glipp av enkelte begreper normalthørende får inn gratis. Hvor stort hørselstap man har kan være en variabel som kan påvirke den skriftspråklige utviklingen (Lie, 1991). Prosjektet tar for seg temaet tunghørte elever og diktskriving. Jeg skriver selv dikt og er opptatt av skriftspråket og evnen til å kunne utrykke seg via skriftspråket, nærmere bestemt via diktskriving. Dagens samfunn stiller store krav til det å kunne uttrykke seg skriftlig. Vi lever i ett samfunn hvor skriftspråklig kommunikasjon er en stor del av hverdagen. Det er viktig at elever møter oppgaver og krav i skolen som fremmer skriveglede. Problemstillingen ble formulert etter dette. Problemstilling: Hvordan opplever tunghørte elever det å skrive dikt? Spesialpedagogisk relevans: Et av hovedmålene innenfor spesialpedagogikken er blant annet at en skal fremme gode læringsvilkår for barn, unge og voksne. Temaet for oppgaven er som tidligere nevnt tunghørte elever og diktskriving. Jeg vil ikke se på eventuelle hindringer tunghørte elever har i forhold til skriftspråklig utvikling. Jeg vil se på det å bruke dikt som uttrykksmåte. Opplevelsen av å bruke dikt som uttrykksmåte er hovedsakelig temaet for denne oppgaven. Spesialpedagogisk ramme: Datainnsamlingen for denne oppgaven ble samlet inn ved et elevkurs som blir arrangert ved et statlig kompetansesenter. I denne sammenhengen var det elevkurs for tunghørte elever. De tunghørte elevene får ved et slikt kurs treffe likesinnede. Metode/design: Dette en kvalitativ analyse som har fokus på tunghørte elever og dikt. Denne oppgaven har eget design. Jeg har måttet skape den situasjonen som kunne frambringe det jeg ønsket å utforske. Det ble da utformet en diktoppgave til tunghørte elevene som var på elevkurs ved et statlig kompetansesenter. Diktoppgaven ble delt ut i en elevkurskontekst som kan minne om en undervisningskontekst. Forsker hadde i denne sammenhengen ulike roller. Dette var alt fra forsker til student til formidler til lærer siden det var forsker som laget undervisningsopplegget, delte ut oppgaven og styrte konteksten. Etter at elevene hadde skrevet dikt, skulle de intervjues. En og en elev ble intervjuet i etterkant. Intervjuet var tredelt og handlet om både det å skrive dikt på elevkurset, egeninteresse for dikt og til slutt diktskriving i skolen. Utvalget var tunghørte elever som gikk på 8. og 9.trinn. De kom også fra ulike fylker. Datamaterialet: Oppgaven bygger på intervjutranskripsjoner og diktoppgavene som elevene skrev på elevkurset. Resultater: Resultatene blir presentert innenfor de ulike kategoriene som ble utviklet gjennom datamaterialet. Den ene kategorien heter elevens opplevelse av diktskriving i elevkurskontekst. Den andre kategorien heter egeninteresse for dikt, og den siste heter diktskriving i skolen. Tre av informantene syntes det var gøy å skrive dikt. Den siste eleven hadde ikke noe imot å skrive dikt på elevkurset, men syntes at temaet var vanskelig å skrive om. De andre tre elevene syntes det temaet var greit å skrive om. Samlet sett var alle elevene komfortable med å skrive dikt på elevkurset. Tre av elevene syntes det var vanskelig å skrive dikt i starten, men at det var lettere å skrive etter en stund. En elev syntes ikke det var vanskelig i det hele tatt. Når det gjelder egeninteresse for dikt var det en elev som skrev dikt hjemme. To elever skrev sanger hjemme og en skrev ikke noe på fritiden. Alle elevene hadde klare meninger om hvordan et dikt skulle være. Innenfor den siste kategorien diktskriving i skolen, var det to av elevene som hadde skrevet en del. Ingen hadde store innvedninger mot å skrive mer dikt i skolen. To av elevene nevnte også at de kunne tenke seg å skrive frie diktoppgaver i skolen, det at de selv fikk velge temaet. Konklusjoner: Etter presentasjon av resultater og drøfting av resultater kunne man konkludere med at disse elevene opplevde det å skrive dikt som noe positivt og noe som var interessant. De hadde en positiv opplevelse av det å skrive dikt på elevkurset. Men utover det, har man ikke fått noen bekreftelse på at elever som er tunghørte og som kan streve med språket, er spesielt negative til diktskriving.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleTunghørte elever og diktskriving : en kvalitativ studie med fokus på opplevelsen av å skrive dikten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-09-09en_US
dc.creator.authorSande, Kathrine Brandalen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sande, Kathrine Brandal&rft.title=Tunghørte elever og diktskriving &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22809en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92350en_US
dc.contributor.supervisorNinna Garmen_US
dc.identifier.bibsys093228066en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32171/1/Tunghxrtexeleverxogxdikting.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata