Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:16:11Z
dc.date.available2013-03-12T13:16:11Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-26en_US
dc.identifier.citationThorbjørnsen, Liv Karin Salhus. Fra sakkyndig vurdering til individuell opplæringsplan. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32159
dc.description.abstractBakgrunn og formål for undersøkelsen I mitt arbeid som saksbehandler i PP- tjenesten består arbeidsoppgavene blant annet av hvordan utvikle et godt opplæringstilbud for elever med særskilte behov. En av våre oppgaver i å sikre elever med særskilte behov et godt opplæringstilbud er gjennom en sakkyndig vurdering med tilråding om rett til spesialundervisning. Når forskning tyder på sakkyndig vurdering sin manglende innvirkning individuell opplæringsplan (IOP), ble jeg interessert i å undersøke nærmere vektlegging av sakkyndig vurdering i utarbeidelsen av IOP i min arbeidskommune. Hvordan sakkyndig vurdering blir vektlagt i utarbeidelsen av IOP vekket særlig min interesse etter at PP-tjenesten gikk over til ny sakkyndig vurderingsmal. Intensjonen med dette skiftet var blant annet å ha større fokus på innholdet i sakkyndig vurdering, mer enn rammene for spesialundervisningen. Med større vektlegging av innholdet i sakkyndig vurdering var målet å gi skolen et bedre grunnlag til utarbeidelsen av IOP i arbeidet med elever med særskilte behov. Formålet med undersøkelsen ble derfor å se nærmere på hvordan innholdet i sakkyndig vurdering blir vektlagt i utarbeidelsen av IOP. I den forbindelse ble også vedtaksdokumentene til utvalgte grunnskoleelever med i undersøkelsen. Problemstilling Hvordan blir sakkyndig vurdering vektlagt i utarbeidelsen av individuell opplæringsplan? Teoretisk referanseramme og metode Utvalget har vært begrenset og det er i undersøkelsen valgt en kvalitativ tilnærming med en hermeneutisk innfallsvinkel til forskningen. Dokumentene sakkyndig vurdering, vedtak og IOP fra fem grunnskoleelever med ADHD/ADD har utgjort datamaterialet, og dokumentanalyse ble valgt som forskningsmetode. Grunnlaget for å avgrense undersøkelsen til å gjelde elever med ADHD/ADD er interesse for denne gruppens særskilte behov for helhetlig tilrettelegging av undervisningen. Resultater Analyse og tolkning av IOP sin vektlegging av sakkyndig vurdering med rammefaktorer og vedtakets betydning for de spesialpedagogiske tiltakene, tyder på at vedtaket er en klargjørende faktor særlig i forhold til rammene, omfang og fagkompetanse fra sakkyndig vurdering til IOP. Tolkning av utredning viser delvis sterke spor etter vektlegging fra sakkyndig vurdering til IOP. Begge dokumentene har beskrivelser av elevens sterke sider og behov. Elevens vanskeområde tyder på delvise spor etter sakkyndig vurdering i IOP. Svakest spor etter sakkyndig vurdering ses i sammenheng med elevens særtrekk og forutsetninger i utredningen. I tiltaksdelen synes IOP å uttrykke et mer faglig fokus med utgangspunkt i mål i den generelle læreplanen og mindre grunngiving av hvordan, hvor, med hvem, og når tiltakene skal gjennomføres som blir særlig vektlagt i sakkyndig vurdering. Selv om enkeltfaktorer som beskriver elevens forutsetninger og behov viser vektlegging av sakkyndig vurdering i utarbeidelse av IOP, tyder resultatet på tildels manglende vektlegging fra sakkyndig utredning til tiltak i IOP. Den manglende vektlegging bærer preg av beskrivelser mer fra den generelle læreplanen i IOP, enn elevens forutsetninger og behov fra sakkyndig utredning.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleFra sakkyndig vurdering til individuell opplæringsplan : en dokumentanalyse av hvordan sakkyndig vurdering blir vektlagt i utarbeidelsen av individuell opplæringsplanen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-09-01en_US
dc.creator.authorThorbjørnsen, Liv Karin Salhusen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Thorbjørnsen, Liv Karin Salhus&rft.title=Fra sakkyndig vurdering til individuell opplæringsplan&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22272en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92280en_US
dc.contributor.supervisorJorid Vea Isdahlen_US
dc.identifier.bibsys093152442en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32159/1/masteroppgavex23xxxmaixmedxvedlegg.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata