Skjul metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:16:18Z
dc.date.available2013-03-12T13:16:18Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-26en_US
dc.identifier.citationChristiansen, Cathrine-Lise. Å lære å leve og mestre livet uten bruk av rusmidler. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32158
dc.description.abstractBakgrunn og formål Bakgrunnen for mitt valg av tema er at jeg jobber med unge rusavhengige som er i behandling for sitt problem. Rusavhengighet kan som kjent være et hinder for læring, mestring og livskvalitet, og min erfaring er at det ikke alltid er nok for denne gruppen med tilretteleggelse i skole eller jobb. Mange av de som kommer i behandling er ressurssterke, men mestrer allikevel ikke livet sitt. Den tiden de er i behandling har de mennesker og et apparat rundt seg som kan ivareta deres læring og utvikling og hjelpe dem til økt mestring og livskvalitet. Etter behandling skal de rusavhengige igjen ut i samfunnet som studenter eller arbeidstakere og forhåpentligvis mestre livet sitt. Men læring som er begrenset av tid kan også ha begrenset verdi. Det er heller ikke slik at alle rusavhengige får muligheten til behandling. Mange venter på behandlingsplass og mange får kanskje aldri sjansen. Anonyme Narkomane (NA) er en selvhjelpsgruppe tilgjengelig for alle som har et ønske om å slutte å bruke rusmidler. Formålet med dette prosjektet er å få et innblikk i rusavhengiges egne erfaringer med å bruke Anonyme Narkomanes tolvtrinnsprogram for å lære og leve og mestre livet uten bruk av rusmidler. Problemstilling og forskningsspørsmål På hvilke måter kan Anonyme Narkomanes tolvtrinnsprogram fremme læring, mestring og livsskvalitet for rusavhengige? Problemstillingen er utdypet gjennom to forskningsspørsmål: 1. Hvilken betydning har det å lære å kjenne seg selv og sin rusavhengighet for å kunne leve og mestre et liv uten rusmidler? 2. Hvordan fremmer tolvtrinnsprogrammet ansvar for egen læring? Metode For å få frem rusavhengiges egne erfaringer med hvordan tolvtrinnsprogrammet kan fremme læring, mestring og livskvalitet har jeg har i undersøkelsen benyttet kvalitativt forskningsintervju som metode. Resultater Informantene har beskrevet fellesskapet i Anonyme Narkomane som vesentlig og tiltrekkende for å bruke programmet. De får et håp om at det er mulig å leve og mestre livet uten rusmidler, ved å se og høre andre i sammen situasjon som har funnet en ny måte å leve på. På møtene kan de dele med andre om sine problemer og det følelsemessige kaoset som rusmidlene har forårsaket i livet deres. De lærer å kjenne seg selv, sin avhengighet og nye måter å leve og mestre livet på gjennom å jobbe med trinnene, sponsorskap, service og ved å delta på møter. Verktøyene og løsningene blir presentert gjennom andre rusavhengige som har gått veien før dem. De lærer å ta ansvar for eget liv, egen tilfriskning og andre måter å håndtere vanskelige situasjoner og følelser på ved å først innrømme at man er maktesløs overfor rusmidler og at man ikke lenger mestrer livet. Dette åpner døren for en mulighet til tilfriskning eller bevegelse fra sykdom mot sunnhet. Gjennom å gi budskapet om sin egen tilfriskning videre til nykommere som kommer på møter i Anonyme Narkomane, vedlikeholder de selv sin nye måte å leve livet på og minsker på den måten sjansen for å vende tilbake til gamle mønster og rusmisbruk som har forårsaket mye smerte og følelsesmessig kaos.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleÅ lære å leve og mestre livet uten bruk av rusmidler : rusavhengiges erfaringer med Anonyme narkomanes tolvtrinnsprogramen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-09-11en_US
dc.creator.authorChristiansen, Cathrine-Liseen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Christiansen, Cathrine-Lise&rft.title=Å lære å leve og mestre livet uten bruk av rusmidler&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22790en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92279en_US
dc.contributor.supervisorReidun Tangenen_US
dc.identifier.bibsys093245181en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32158/1/CathrinexChristiansenxmasteroppgavexixspesialpedagogikk.pdf


Tilhørende fil(er)

Finnes i følgende samling

Skjul metadata