Abstract
Problemstilling
Problemstillingen i studien er rettet mot å undersøke - og evaluere egnetheten av et verktøy, som bestod av flere instrumenter satt sammen til et kartleggingsbatteri. Verktøyet skal benyttes i kartlegging av minoritetsspråklig ungdom - og voksne med somali som morsmål. Evalueringen hadde et særlig henblikk på kartlegging av språkferdighet og leseferdighet.
Metode
Retningslinjene for gjennomføring av forskningsoppgaven ble hentet fra paradigmet evalueringsforskning. Arbeidet fulgte i hovedsak metodikk hentet fra domenet kvantitativ forsking, men det var også innslag av kvalitative elementer, særlig i forhold til innhenting av de profesjonelle brukernes synspunkter. Problemstillingen ble undersøkt ved sammenlikninger av resultatene fra innsamlet empiri og de oppsatte kriteriene. Funnene ble kontrollert ved en gjennomført brukerundersøkelse i form av en spørreundersøkelse. For å skaffe tilveie det empiriske materialet ble det foretatt en omfattende kartlegging av et utvalg på ti personer. Persongruppen besto av ungdommer - og voksne, like mange av begge kjønn, med somali som morsmål. Utvalget ble foretatt fra to læreinstitusjoner på Østlandet (Norge). Funksjonen av hvert enkelt instrument i kartleggingsbatteriet, og funksjonen av kartleggingsbatteriet som enhet, ble undersøkt med deskriptive, ikke-eksperimentelle statistiske metoder.
Resultater og konklusjoner
Kriterium 1.: Spørsmålet om egnethet av bruk kartleggingsbatteriet for å gi læreren nyttige opplysninger for planlegging av undervisning, konkluderte flertallet av lærerne var at verdien for dem var ”OK”(svaralternativ 3, av 5). Kriterium 2.: Spørsmålet om egnethet av bruk kartleggingsbatteriet for å gi spesialpedagoger og psykologer nyttig informasjon for arbeidet på deres fagområde, var svaret enstemmig at resultatene ”i betydelig grad”(svaralternativ 4) var nyttige. Kriterium 3.: Spørsmålet funksjonalitet av kartleggingsbatteriet i forhold til oppgaven med å kartlegge sent ankomne minoritetsspråklige (somali) med ingen - eller lav kunnskap i norsk kunne som resultat av utprøvingen konkluderes med at kartleggingsbatteriet funger svært bra også ved kartlegging av personer med små norskkunnskaper. Kriterium 4.: Kartleggingsbatteriet ble funnet enkelt i bruk og tidsbesparende, og den vurderte grad av reliabilitet og validitet, ble ansett som tilfredsstillende.
Research Question:
The research question in this study was designed to investigate and evaluate the applicability of a tool that is composed of several instruments, combined into an assessment battery. This tool was used to assess minority student teenagers - and adults, with their primary language being Somali. Evaluation has focused on assessing their language - and reading skills.
Method
Guide lines for completion of this research project were taken from evaluations research paradigm. The primary method used was taken from the domain of quantitative research. The research question was analysed by comparing the results from the collected data and the existing criteria. In order to acquire adequate empirical data a detailed assessment was done of 10 individuals. These individuals all had as their primary language Somali, were adults - and teenagers, male - and females, in equal numbers. Sampling was taken from two teaching institutions in east Norway. The function of each instrument in the assessment battery and the function of the assessment battery as a whole were investigated with a descriptive non - experimental statistical method. In addition to this, elements of qualitative research were used to discover the professionals (teachers and psychologists) assessment of the applicability of the tool used. This was done through the use of a questionnaire given to a group of professionals, involved in this project.
Results and Conclusions
Criterion 1.; The question of the applicability of the use of this assessment battery to provide the teachers with necessary information to assist in the planning of the curriculum concluded the majority of the teachers “OK”, as an answer with a score value = 3 (of 5, as the highest score). Criterion 2.; The question of the applicability of the assessment battery to assist the special needs pedagogy teachers and psychologists to provide them with important information necessary in their work, the response was unanimous the it was in a “considerable degree”, a score value = 4. Criterion 3.; The question of the functionality of the assessment battery, to assess late arrival minority students (Somali) with little - or no knowledge of the Norwegian language, could after this testing conclude that the assessment battery functioned in a very effective manor, Criterion 4.; The assessment battery was found to be simple to use, timesaving and was evaluated in regard to reliability and validity, as satisfactory.