Abstract
Temaet for denne undersøkelsen er elevmedvirkning for utviklingshemmede elever i skolen. For å belyse temaet er det utarbeidet følgende problemstilling:
Hvilke muligheter har utviklingshemmede elever til å påvirke egen opplæring i skolen?
For å belyse hovedproblemstillingen har jeg valgt følgende underproblemstillinger:
Hvilken forståelse har eleven selv av det å få være med på å påvirke egen opplæring?
Hvilke tanker og meninger har lærerne omkring elevens forutsetninger og muligheter til å påvirke egen opplæring?
Er det for høye forventninger eller for lave forventninger til elevens muligheter til å kunne påvirke opplæringen og hvilke konsekvenser har dette?
Hvordan legges det til rette for elevmedvirkning for elever som er utviklingshemmede og hvordan fungerer det i praksis? Hvilken betydning har foreldresamarbeidet for elevens muligheter til å medvirke?
Bakgrunnen for denne undersøkelsen er skolepolitiske dokumenter som blant annet opplæringsloven, forskrifter og læreplaner i Kunnskapsløftet. Disse legger vekt på at eleven skal få anledning til å medvirke, og det er lærerens oppgave å legge til rette for dette i opplæringen. I teori og empiri understrekes det at utviklingshemmede elever ofte har behov for mer tilrettelegging i opplæringen for å kunne medvirke. Dette fordi utviklingshemningen vil påvirke funksjoner som tenkning, problemløsning, læring, hukommelse, persepsjon og språk i større eller mindre grad (Eknes, 2000). Den utviklingshemmede eleven har dermed noen andre forutsetninger for å kunne medvirke. Jeg trekker inn begreper som brukermedvirkning og selvbestemmelse, fordi dette er særlig aktuelt for utviklingshemmede elever. Samtidig beskrives betydningen av at elevmedvirkning blir sett i et livsløpsperspektiv for disse elevene. Videre har jeg valgt teori som beskriver elevens utfordringer i det å medvirke, samt teori som beskriver den utfordringen det er for læreren å legge til rette for elevmedvirkning for utviklingshemmede elever. I tillegg trekkes inn samarbeid med hjemmet og dets betydning for elevmedvirkning.
I denne undersøkelsen benyttes en kvalitativ forskningstilnærming hvor problemstillingen og analysen er forankret i et fenomenologisk og hermeneutisk perspektiv. Jeg har valgt det kvalitative forskningsintervjuet som datainnsamlingsmetode. Utvalget består av en elev med en utviklingshemning og denne elevens klassestyrer, spesialpedagog og assistent. Eleven går i andre klasse på en grunnskole og mottar spesialundervisning etter Opplæringsloven § 5-1.
Dataene for denne undersøkelsen er bygd på disse informantenes meninger, selvforståelse, intensjoner og holdninger (Befring, 2007). Bearbeidingen og analysen av disse dataene er gjort manuelt. I analysene av intervjumaterialet er det til dels anvendt deler av Glaser og Strauss erfaringsbaserte teori, ”Grounded Theory”.
Funnene i denne undersøkelsen viser at elever med en utviklingshemning har behov for at opplæring er særlig tilrettelagt ut fra deres funksjonsnivå for at de skal ha mulighet for å kunne medvirke i opplæringen. Elevmedvirkning for den eleven som er utgangspunkt for undersøkelsen skjer ved at lærerne legger til rette for at eleven kan gjøre konkrete valg i opplæringen. Lærerne har lagt til rette for at eleven har gode muligheter for å ytre seg fordi de har god kjennskap til eleven, samt kompetanse i å forstå og tolke elevens kommunikasjon. Lærerne mener elevmedvirkning for denne eleven vil bli mer aktuelt med elevens økende alder. Eleven bør først og fremst lære seg de grunnleggende skolefaglige ferdighetene og selvhjelpsfunksjoner, dette vil øke elevens fremtidige muligheter for å medvirke i opplæringen.