Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:15:22Z
dc.date.available2013-03-12T13:15:22Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-25en_US
dc.identifier.citationSolheim, Åsne Raaen. Hva kan læres gjennom kunst- og håndverk?. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32138
dc.description.abstractBakgrunn og formål: I de siste tiårene har det vært en økende satsing på teori i skolen, noe som har fått negative konsekvenser for satsingen på praktiske fag. Undervisningen av elever med utviklingshemning legger tyngden på fagene norsk, matematikk, fremmedspråk og IKT, og mange av disse elevene får lite eller ingen undervisning i kunst og håndverk. Formålet med denne undersøkelsen er å utforske hva slags generelle kunnskaper, ferdigheter og holdninger elever kan utvikle gjennom kunst og håndverksfaget. Oppgaven har et særlig fokus på hvordan dette faget kan være aktuelt for elever med utviklingshemning, men store deler av undersøkelsen er relevant for elever i normalskolen. Problemstilling: Hvilke generelle kompetanser kan elever med utviklingshemning utvikle gjennom kunst- og håndverksfaget? For å sette denne problemstillingen inn i en helhet ser jeg også på skolepolitiske retningslinjer for kunstfag, fagets plass og status i skolen og undervisningsmetoder som fremmer læring gjennom kunst og håndverk. Metode: Undersøkelsen utføres som en kvalitativ intervjuundersøkelse der kunst- og håndverkslærere reflekterer rundt hva slags generelle kompetanser elever med utviklingshemning har mulighet til å utvikle gjennom deres undervisning. Disse funnene drøftes opp mot teori og undersøkelser som omhandler kunstfag, kompetanse, pedagogikk og utviklingshemning. Resultater: I oppgaven kommer det fram at kunst- og håndverksfaget egner seg spesielt godt som kompetansebygger for elever med utviklingshemning på grunn av fagets forankring i konkrete arbeidsmetoder, fleksibel resultatorientering og evne til å gi elevene et eierforhold til sin egen opplæring. Det påpekes at faget kan skape et godt sosialt miljø preget av trygghet, trivsel og mestring, som igjen legger grunnlaget for et økt funksjonsnivå hos elevene og skaper positive læringsmuligheter. Kunstfaglige undervisningsmetoder egner seg i tverrfaglige prosjekter fordi teoretisk kunnskap da læres gjennom praktiske, engasjerende oppgaver og støtter eleven i å se helheten og sammenhengen i det de lærer. Undersøkelsen viser at elevene utvikler intellektuelle ferdigheter gjennom material- og gjenstandsorienterte aktiviteter der de lærer gjennom handling og erfaring. Fordi faget er praktisk forankret og tar i bruk en stor mengde konkreter egner faget seg til å utvikle konseptuelle ferdigheter på områder som språk, kommunikasjon og forståelse for konsepter som målenheter og tid. Elevene får også utviklet et visuelt språk som støtter verbalt svake elevers kommunikasjon og bearbeiding av kunnskap. Kunst- og håndverksundervisning fremmer samarbeid, forståelse for andre og sosiale ferdigheter. Elevene utikler praktiske ferdigheter som å planlegge, følge handlingsrekker og å håndtere ulike materialer og verktøy. Undersøkelsen kommer fram til at elever, gjennom kunst og håndverk, kan utvikle en bred variasjon av kunnskap, ferdigheter og holdninger som de trenger for å fungere i sin hverdag og ute i samfunnet. Økt fokus på kunstfag i spesial-pedagogikken kan derfor ha stor positiv effekt.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHva kan læres gjennom kunst- og håndverk? : hvilke generelle kompetanser kan elever med utviklingshemning utvikle gjennom kunst- og håndverksfaget?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-08-12en_US
dc.creator.authorSolheim, Åsne Raaenen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Solheim, Åsne Raaen&rft.title=Hva kan læres gjennom kunst- og håndverk?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22253en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92220en_US
dc.contributor.supervisorNils Breiliden_US
dc.identifier.bibsys092914942en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32138/1/masteroppgavexxsolheimx1.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata