Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:09:17Z
dc.date.available2013-03-12T13:09:17Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-25en_US
dc.identifier.citationGrut, Hilde, Standnes, Tove, . Opplæring av barnehageansatte i ICDP-programmet. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32135
dc.description.abstractBakgrunn og formål I Norge i dag, tilbringer små barn hovedtyngden av sin våkne tid i barnehagen. Dette fører til at barnehagepersonalet utgjør en stor del av den voksenkontakten barnet får. De får derfor stor betydning for barnas tidlige erfaringer og læring. Vi er opptatt av at barnehager i Norge skal virke forebyggende for barn i risiko, og gi gode lærings- og utviklingsmuligheter for barn. Gjennom kjennskap til ICDP-programmet, både i praksis og utdanning har vi sett at dette kan bidra til å styrke kvaliteten på voksen-barn samspillet i barnehagen. ICDP-programmet er utviklet av Henning Rye, og Karsten Hundeide, og er et sensitiviseringsprogram som har som målsetting å påvirke og forbedre kvaliteten av kontakt og samspill mellom omsorgsgiver og barn (Hundeide, 2007). I programmet er det utarbeidet åtte temaer for godt samspill, som også er forkortet til tre dialoger mellom omsorgsgiver og barn. De sentrale komponentene i ICDP programmet har bred vitenskapelig dekning i utviklingspsykologien (Hundeide, 2007). Programmet er ressursorientert og forebyggende. Programmet er først og fremst utviklet som et foreldreveiledningsprogram, men er også aktuelt for alle som har med barns læring og utvikling og gjøre. I fjor tok vi opplæring som ICDP-veiledere, og vi har i dette masterprosjektet gjennomført en opplæring i en barnehage basert på ICDP programmets prinsipper for kvalitativt samspill. Vi har foretatt en evaluering av opplæringen, for å finne ut om implementeringen av ICDP-programmet kunne føre til en bedring i den voksnes dialog med barna i barnehagen. Problemstilling og forskningsspørsmål Undersøkelsens problemstilling er: Opplever deltagerne at opplæringen i ICDP-programmet har hatt betydning for deres dialog med barna i barnehagen? Som ledd i operasjonalisering av problemstillingen, er følgende evalueringsspørsmål formulert: 1. Opplever deltagerne at opplæringen har hatt betydning for deres emosjonelle dialog med barna i barnehagen? 2. Opplever deltagerne at opplæringen har hatt betydning for den meningsskapende dialogen med barna i barnehagen? 3. Opplever deltagerne at opplæringen har hatt betydning for den regulerende dialogen med barna i barnehagen? Metoder og bearbeiding av data Evalueringsstudien er basert på en kvalitativ intervjuundersøkelse. En strukturert intervjuguide ble utarbeidet. Intervjuguiden tok utgangspunkt i masterprosjektets tre evalueringsspørsmål. Evalueringsspørsmålene var utarbeidet med bakgrunn i de tre nevnte dialogene i ICDP-programmet. Hvert av de åtte temaene i dialogene ble formulert som et eget spørsmål i intervjuguiden. Datamaterialet ble kategorisert og kondensert med bakgrunn i Kvales (2008) analysesteg for tolkninger av kvalitative data. Resultater I intervjuundersøkelsen kom det frem at samtlige deltagere gav positive svar i forbindelse med evalueringsspørsmålene. Det vil si at deltagerne opplevde at opplæringen hadde hatt positiv betydning både for den emosjonelle, den meningsskapende og den regulerende dialogen med barna i barnehagen. Barn som står i fare for å utvikle psykososiale vansker er økende. Barnehagen har en viktig oppgave i forhold til å virke forebyggende for barn i risiko. Den viktigste ressursen en barnehage har, er menneskene som jobber der. Det mest sentrale er at dette personalet har nok kompetanse til å vite hvordan de kan være med å styrke og fremme barns læring og utvikling på best mulig måte. Gjennom opplæringen i ICDP-programmet har vi sett at dette kan bidra til å styrke barnehagepersonalets utviklingsfremmende dialog med barna.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleOpplæring av barnehageansatte i ICDP-programmeten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-08-12en_US
dc.creator.authorGrut, Hildeen_US
dc.creator.authorStandnes, Toveen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Grut, Hilde&rft.au=Standnes, Tove&rft.title=Opplæring av barnehageansatte i ICDP-programmet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22269en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92200en_US
dc.contributor.supervisorNyborg, Geiren_US
dc.identifier.bibsys09291005xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32135/1/DuoxMasterxFinale.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata